בעיות בכלי דם ואלצהיימר

כלי דם ואלצהיימרידוע כי מחלות המשפיעות על תפקוד תקין של כלי הדם כגון יתר לחץ דם, סכרת ועודף כולסטרול, מגבירים את הסיכון ללקות במחלת האלצהיימר. עד היום לא היה ברור כיצד תחלואה זו משנה את התפתחות המחלה והאם היא גורמת להתדרדרות מהירה יותר במצב החולים הסובלים בנוסף לאלצהיימר מבעיות אלו.

התדרדרות קוגניטיבית של חולי אלצהיימר

מחקר שמטרתו בחינה ואבחון המחלה עקב אחר כ-150 חולי אלצהיימר לתקופה של בין שנתיים לחמש שנים ובדק האם המחלות המדוברות משפיעות בדרך כלשהי על התדרדרות הקוגניטיבית של חולי אלצהיימר. משתנים נוספים נבדקו כגורמי סיכון להתדרדרות כגון גיל, מין, מצב השכלתי ותוצאות ראשוניות במבדקים המעריכים קוגניציה.

הערכה של המטופלים אשר השתתפו במחקר נעשתה באמצעות מבדקים הנקראים MMSE (mini mental status  examination). מבחנים אלו בודקים את התמצאות המטופל בזמן, מקום ואדם, יכולות הקריאה הכתיבה וביצוע משימות. התוצאה הגבוהה ביותר שניתן לקבל היא 30 נקודות.

בתחילת המחקר ממוצע התוצאות במבחן ה MMSE היה 21.7, כאשר בסוף המחקר התוצאות הממוצעת ירדה ל-16.2. הגיל הממוצע של הנבדקים היה 78.6 ושנות ההשכלה הממוצעות היו 11.3 שנים.

תוצאות המחקר שבחן התדרדרות קוגנטיבית בחולי אלצהיימר

תוצאות המחקר הראו כי המשתנים העיקריים אשר משפיעים על ההתדרדות בתסמיני המחלה כוללים גיל, מצב השכלתי ויתר לחץ דם. נמצא כי אנשים בגיל צעיר יחסית ובעלי רמת השכלה גבוהה, היו בעלי סיכון רב יותר להתדרדרות קוגניטיבית מואצת. בנוסף, יתר לחץ דם כפי הנראה מעלה את הסיכון לתפקוד קוגניטיבי לקוי ומואץ, אך לא נרשמו אותם קורולציות בהקשר לסכרת ועודף כולסטרול בדם.

השערות המחקר בנוגע לשינויים הקוגניטיבים

  • יתכן כי יתר לחץ דם גורם לאוטמים קטנים ברקמת המוח המכילה את תאי העצבים ולכן אירועים מוחיים (שבץ) תורמים לשינויים הקורים במחלת האלצהיימר.
  • עוד נמצא כי העלייה בלחץ הדם הסיסטולי והדיאסטולי גורמות לשינוי במסת המוח, ולהיווצרות והצטברות של חלבונים מסוימים ברקמת המוח אשר ידועים כסממנים של מחלת האלצהיימר.
  • מחלת הסכרת נמצאה כתורמת לעלייה בסיכון ללקות במחלה ולא כמשפיעה על המהלך שלה.

ראו גם:

זיהוי מוטציות גנטיות הגורמות לאלצהיימר בגיל מאוחר

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר