תחזית מספר החולים בדמנציה

דמנציהדמנציה הינה מחלה נפוצה בכל רחבי העולם, עד כי מספר החולים המוערך מגיע ל-35 מיליון אנשים, והוא צפוי לעלות ל-115 מיליון חולים עד 2050. מחלה זו נעשית נפוצה יותר ויותר, בעקבות הזדקנות האוכלוסייה הכללית (אנשים מעל גיל 65) אשר תגיע, על פי הערכות, עד ל-17% בשנת 2050.

מגמה זו של הזדקנות משנה גם את מאפייני המחלות והבעיות הבריאותיות איתן מתעמתת המערכת: ירידה בשיעור תמותת הילדים ממחלות זיהומיות ודלקתיות ועליה בשיעור המחלות הלא זיהומיות, הכרוניות בקרב מבוגרים, כדוגמת דמנציה.

דמנציה הינה הגדרת על למחלות המערבות את מוח האדם ומאופיינות באיבוד הזיכרון, הדיבור, יכולת ההסקה ומאפיינים קוגניטיביים נוספים.

מחלת האלצהיימר היא המחלה הנפוצה ביותר, תחת הגדרה זו, וכוללת 70% מכלל המקרים הדמנטיים. להתפתחות הדמנציה השפעות מרחיקות לכת על איכות חיי החולה ומשפחתו, כמו גם השפעות כלכליות על מערכת הבריאות כולה.

כיום, עלות הטיפול והשמירה על חולי דמנציה מוערכת ב- 600 ביליון דולר המוצאים כל שנה ברחבי העולם, ומהווים אחוז אחד מהתוצר הלאומי הגולמי.

שכיחות מחלות הדמנציה ברחבי העולם

דמנציה הינה מחלה הפוגעת בחולים בכל העולם, אולם יותר ממחציתם (58%) נמצאים במדינות בעלות הכנסות נמוכות עד בינוניות.

על פי ההערכות, ברוב המדינות, 5-7% מכלל המבוגרים מעל גיל 65, יחלו באחת ממחלות הדמנציה. מחקרים מסוימים אף מצאו שכיחות נמוכה מ-2% במדינות אפריקה מסוימות, או שכיחות גבוהה מ-8% במדינות דרום אמריקה.

למרות זאת, מערכות בריאות רבות נוטות להתעלם משכיחות מחלות אלה, במיוחד במדינת המתפתחות, כך, שנכון להיום, רק לכשמונה מדינות יש תוכניות לאומיות אשר מטרתן להיאבק ולנסות לטפל בסדרת מחלות אלו, באמצעות אבחונים מוקדמים ותמיכה אמיצה ועקבית בחולים ובבני משפחתם.

אחד מההסברים לשכיחות הנמוכה של דמנציה במדינות אפריקה גורס כי ישנם יתרונות בריאותיים רבים למבוגרים אשר שרדו ילדות בתנאי מחיה קשים, הכוללים גם מנגנון מניעתי כלשהו נגד דמנציה.

מחקר חדיש יותר, אף טוען כי מכשירי האבחון המסורתיים אשר מגלים התפתחות דמנציה, אינם מניבים תוצאות מדויקות בתנאי תרבות מסוימים.

שיטה חדש לאבחון דמנציה אשר נבדקה במספר תרבויות, נמצאה כרגישה בדרגות בינוניות עד חמורות של התפתחות הדמנציה בקרב אנשים מעוטי השכלה.

תוצאות אבחון זה במדינות המתפתחות, מצא כי שיעור הדמנציה במדינות אלה גבוה יותר פי 1.5-2.5 ממה שחושב בעבר.

גורמי סיכון להתפתחות דמנציה

מחקרים עדכניים, אשר נעשו במטרה לחקור את מחלת הדמנציה העלו כי השכלה הינה גורם מונע דמנציה, במדינות בעלות הכנסות נמוכות עד בינוניות.

סברה זו עלתה ממחקרים קודמים אשר נעשו במדינות עשירות יותר, וממצאיהם היו כי אנשים משכילים נטו פחות לפתח תהליכים דמנטיים מאשר עמיתיהם הלא משכילים.

החוקרים סבורים כי הסיבה לכך היא שמוח אשר מתפתח בתנאים טובים יותר עשוי לספוג בצורה יעילה יותר את התהליך בו נעלמים נוירונים במהלך השנים. ולכן, נראה כי הדמנציה מושפעת מתנאים אשר התקיימו בגיל הצעיר, כמו מתן השכלה ולימוד קריאה וכתיבה.

מחקרים במדינות מתפתחות מצאו כי לגברים היה יתרון מובהק על נשים במבחנים קוגניטיביים, אפילו לאחר נטרול פרמטרים כלכליים, חברתיים ובריאותיים.

באופן הפוך, נשים במדינות תעשייתיות היו בעלות יתרון על הגברים, או שוות להם. הבדלי מגדר אלה, נעוצים אף הם בפרמטר ההשכלה, ככל הנראה, ובמיוחד בהשכלה הניתנת בגיל הצעיר.

החוקרים טענו כי למחקרים אלו ואחרים ישנם השלכות משמעותיות גם על מערכת החינוך במדינת המתפתחות, ושיפור זמינות ההשכלה לבנות. שיפור מדדים אלו עשוי להשפיע גם על שיפור הבריאות בכלל האוכלוסייה ובנשים בפרט.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר