עיכוב הופעת אלצהיימר על ידי עירוי של דם צעיר

מחקרמחלת האלצהיימר היא אחת המחלות הקשות של הגיל המבוגר ומהווה את המחלה הראשונה במספר שפוגעת בתפקודים קוגניטיביים באוכלוסייה הקשישה. המחלה גורמת להרס של נוירונים (תאי עצב) במוח וכן להרס של הקשרים ביניהם והביטוי הנפוץ ביותר שלה הוא ירידה בזיכרון.

אגדות רבות מספרות על אנשים "ערפדים" שנהגו לשתות את דמם של אנשים צעירים, ובייחוד נערות צעירות, בכדי להשיב לעצמם חיים ולהיות צעירים יותר. ובכן, רעיון מפחיד זה הוא לא זה העומד בבסיסו של המחקר המתואר כאן, אם כי ניתן לומר כי קיימים קווי דמיון מסוימים.

מחקר חדש שפורסם לאחרונה מתאר ניסוי בו עירוי של דם צעיר הצליח לשפר תוצאות של מבחני זיכרון בעכברים. תקוות החוקרים היא כי בעתיד ובעזרת מחקרים נוספים, נוכל לטפל במחלות הפוגמות בזיכרון כמו מחלת האלצהיימר על ידי מתן של עירוי דם צעיר.

המחקר החדש ותוצאותיו

בכנס השנתי של האגודה למדעי המוח שהתקיים לאחרונה בארה"ב הוצגו תוצאות מחקר שנחשב פורץ דרך בתחומו.

המחקר בוצע על ידי ד"ר סול וילדה וצוות החוקרים שלו מאוניברסיטת סטנפורד שבארה"ב. ד"ר וילדה וצוות החוקרים השתמשו במודל של עכברים והצליחו להראות כי עירוי של דם צעיר לעכברים מבוגרים, מצליח לשפר את הזיכרון שלהם ואף לתקן קשרים בין נוירונים שניזוקו.

החוקרים בדקו קבוצה של עכברים מבוגרים שהיו קרובים לסוף תוחלת החיים הטבעית שלהם. העברים המבוגרים קיבלו כל אחד שמונה מנות דם במהלך חודש שנלקחו מעכברים צעירים יותר.

לאחר חודש נבדקה היכולת הקוגניטיבית של העכברים על ידי בדיקה הזיכרון שלהם כשנדרשו לחצות מבוך. הבדיקה הושוותה לבדיקה זהה שנערכה על קבוצת עכברים מבוגרים שלא קיבלה עירוי של דם צעיר. בנוסף, לעכברים נערכו סריקות מוחיות בכדי לברר האם חלו שינויים ברקמת המוח שלהם עצמה.

בבואם לנתח את תוצאות המחקר ראו החוקרים כי העכברים שקיבלו את מנות הדם הצעיר תפקדו במבחני הזיכרון בצורה טובה מהמצופה לעכברים בני גילם, ובהשוואה לעכברים שלא קיבלו שום "טיפול". העכברים הראו רמת זיכרון המאפיינת עכברים צעירים מהם בהרבה.

עוד מצאו החוקרים כי בסריקות המוחיות שערכו לעברים ניכר שינוי, ונמצא כי במוחם של העכברים שקיבלו עירוי של דם צעיר היה תיקון של קשרים בין חלקים שונים במוח שנהרסו עם הזמן. לדעתם של החוקרים תיקון זה הוא שהוביל לשיפור בזיכרון.

מה לדם ולזיכרון?

החוקרים משערים כי כאשר אנחנו מזדקנים והדם שלנו נעשה "מבוגר" יותר, הוא מכיל בתוכו יותר חומרים הנקראים "חלבוני דלקת". חלבונים אלה הם בעלי פוטנציאל לגרום להרס של רקמות כאשר הם מופרשים בכמות, בזמן ובמקום הלא נכונים.

לדעת החוקרים, חלבוני הדלקת משחקים תפקיד ביצירה של מחלות מוחיות הקשורות לגיל המבוגר, ביניהן כמובן גם מחלת האלצהיימר.

החוקרים מניחים כי עירוי של דם צעיר המכיל פחות מאותם חלבוני דלקת, עוזר להפחית את הריכוז שלהם בדם ובכך מפחית גם את הנזק המוחי הנוצר עקב נוכחותם.

אז האם נוכל בקרוב להציל אנשים מאלצהיימר על ידי עירוי של דם?

ככל הנראה ידרשו עוד שנים רבות עד שנוכל לדעת האם הממצא שגילו החוקרים יוכל להיות ישים גם על בני אדם.

בשלב הבא מתכננים החוקרים ליצור מודל של עכברים הלוקים במצב דומה לאלצהיימר ולנסות עליהם את עירויי הדם הצעיר. באם תוצאות הניסוי הזה יהיו מוצלחות אף הן, הדבר יפתח דלת לניסויים נוספים שיעזרו לגלות האם השיטה תוכל לעזור גם לבני אדם או לא.

החוקרים מלאים תקווה כי המחקר שלהם יוכל אולי לעזור בעתיד לא לרפא את מחלת האלצהיימר, אלא למנוע ממנה מלהופיע בכלל.

ראו גם:

אלצהיימר ומחסור דם במוח

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר