תגלית חדשה – 11 גנים המגבירים את הסיכון לאלצהיימר

 תגלית חדשה - 11 גנים המגבירים את הסיכון לאלצהיימראלצהיימר היא מחלה מתפתחת אשר גורמת להרס אזורים במוח האחראיים על הזיכרון, פעולות מנטליות ופעולות נוספות. מחלת אלצהיימר גורמת לאובדן זיכרון.

אלצייהמר היא הגורם העיקרי לדמנציה – קבוצה של הפרעות המשפיעה על התקשורת ויכולת קוגניטיבית. תקשורת בין תאית נפגעת ולכן גורמת לירידה ביכולות תפקודיות בסיסיות ומורכבות.

כיום, מוצעות למטופלים תרופות וטיפולים אסטרטגיים המסייעים לשיפור זמני בתסמיני המחלה, אם כי לא קיים טיפול במחלה.

עולם הרפואה נאחז ותולה תקווה במחקרים חדשים ורחבים בתחום. מחקר חדש בתחום האלצהיימר מציע 11 גנים חדשים המרמזים על גורמי סיכון למחלה. החוקרים מנסים לפענח את הגורמים ומצפים באמצעות זאת לפתח תרופות חדשות.

מחקרים חדשים

קבוצת חוקרים בינלאומית מצאה 11 גנים חדשים המציעים תובנות חדשות בנוגע למסלול ההתפתחות של מחלת האלצהיימר. המחקר כלל סריקת 74,000 דגימות DNA, אשר נלקחו ממתנדבים. הנתונים נלקחו מ-15 מדינות, הן מחולים והן ממתנדבים בריאים.

עד כה, זהו המחקר הרחב ביותר שנעשה בתחום האלצהיימר אשר מטרתו היה איתור גורמי סיכון חדשים הקשורים להתפתחות אלצהיימר בשלב מאוחר של החיים. איתור תהליכים חדשים אשר עשויים להשפיע על התפתחות אלצהיימר, כמו דלקת ותפקוד סינפטי, מאפשר להצביע על יעדי טיפול חדשים, עבור פיתוח תרופות מכוונות, ובהמשך אך לעיכוב התפתחות המחלה.

ממצאי המחקר פורסמו על ידי המכון הבינלאומי לאצלהיימר בכתב העת Nature genetics, 2013. מטרות המחקר הן איתור וריאנטים גנטיים המעורבים באלצהיימר ומגדירים את האופן שבו המנגנון המולקולרי משפיע על הופעת המחלה.

ממצאי המחקר

עד שנת 2009, גן יחיד היה ידוע כגורם סיכון להתפתחות אלצהיימר בשלב מאוחר – אפוליפופרוטאין E-E4. במהלך השנים האחרונות, החוקרים גילו גנים נוספים המעורבים בהיווצרות המחלה.

הממצאים החדשים בדבר נוכחות 11 גנים, מחזקת את הראיות על מעורבותם במסלולים מסויימים של המחלה, כמו הצטברות חריגה של חלבון אמילואיד במוח, אשר מהווה סימן היכר למחלה. בנוסף, הממצאים מציעים גורמי סיכון גנטים חדשים המשפיעים על תהליכים בתפקוד התא, וכוללים את אובדן היכולת התאית להגיב במצבי דלקת.

דרוש שיתוף פעולה מתמשך בהמשך העבודה המחקרית בתחום האלצהיימר, שכן זאת מחלה מורכבת המצריכה עבודה רבה כדי שניתן יהיה לקבוע את תפקידם המדוייק של הגנים במערכה.

טיפול להקלה בתסמינים

עד כה לא פותח טיפול במחלת אלצהיימר. אך עם זאת, קיימות תרופות זמינות אשר ביכולתן להקל על התסמינים ובמקרים אחדים אף לשפר את מצבו הכללי של המטופל. תרופות מסויימות מסוגלות להאט את קצב הדרדרות המחלה.

מחקרים מראים כי מוחם של אנשים הסובלים מאלצהיימר מציג אובדן תאי עצב, המשתמשים בחומר המכונה בשם אטצילכולין כשליח כימי. אובדן התאים קשור באופן ישיר לחומרת התסמינים אותם המטופל חווה. תרופות כמו Donepezil, rivastigmine, galantamine מונעות מאנזים בשם אצטילכולינואסטרזה מפירוק אצטילכולין במוח.

ריכוז גבוה של אצטילכולין במוח גורם לתקשורת עצבית מוגברת המתקיימת בין תאי העצב, אשר משתמשים באצטילכולין כשליח כימי, דבר העשוי בתורו לשפר ולייצב את התסמינים האופיינים למחלת אלצהיימר.

בנוסף, נעשה שימוש בתרופת ממנטין אשר חוסמת שליח כימי אחר בשם גלוטמט. גלוטמט משתחרר בכמויות עודפות, כאשר תאי מוח נפגעים במחלת אלצהיימר. שיחרור עודף זה גורם להחמרת תפקוד התאים ולאובדן תאים. ממנטין למעשה מגן על תאי המוח מפני פגיעה של גלוטמט.

חשיבות המממצאים החדשים

התרופות המשמשות להקלה בתסמיני המחלה ומעכבות את התפתחות מחלת אלצהיימר, אינן משרתות את כלל המטופלים ואינן יעילות באותה המידה עבור כולם. לכן, התגלית החדשה מעניקה אור חדש לחקר אלצהיימר והטיפול התרופתי העתידי.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר