רמבר

טיפול הורמונאלי ואלצהיימררמבר (Rember), או methylthioninium chloride, היא תרופה חדשה לטיפול במחלת האלצהיימר אשר נמצאת בשלב המחקרים הקליניים לפני אישור לשימוש. התרופה הוצגה ע"י חברת TauRX הסינגפורית בשנת 2008, אז נטען כי היא מביאה לשיפור משמעותי, בהיקף שלא נראה כמותו עבור תרופות אחרות, במצבם של חולי אלצהיימר שטופלו בתרופה.

תרופת רמבר פותחה כתרופה אשר מכוונת לא כנגד הסימפטומים של המחלה, בדומה לתרופות אחרות כגון חוסמי קולטני NMDA או מעכבי כולין אסטראז, אלא כטיפול כנגד הפתולוגיה של המחלה באופן שיעצור את התקדמותה. היא מבוססת על עיכוב הצטברות חלבוני Tau.

כיום ישנן מספר תיאוריות מדעיות מובילות בנוגע לפתופיזיולוגיה שמובילה למות תאי עצב במחלת אלצהיימר. אחת מהן עוסקת בהצטברות חלבוני טאו (Tau), חלבונים אשר נמצאים באופן טבעי בתאי עצב בריאים.

חלבוני טאו מצטברים עם הגיל וכאשר הם מגיעים למסה קריטית, למשל בשל גיל מבוגר או פגם גנטי, הם עשויים להתקפל בתוך תא העצב באופן לא תקין ובכך ליצור משקעי טאו. משקעים חלבוניים אלה פוגעים בצורתו ותפקודו התקין של תא העצב ומובילים בסופו של דבר למותו.

נתיחות לאחר המוות בחולי אלצהיימר מצאו הצטברות משמעותית של חלבוני טאו בתאי עצב במוחות החולים, ומכאן נרמז הקשר בין החלבון למחלה.

אחד משני החומרים הפעילים העיקריים ברמבר הוא נגזרת של מתילן כחול (methylene blue), תרכובת סינתטית אשר מנוצלת כבר שנים למגוון שימושים בעולם הרפואה. בין היתר שימשו בעבר מתילן כחול ונגזרותיו לצביעה אנטיספטית, כימותרפיה וכנגד הדבקות ויראליות.

השימוש במתילן כחול כטיפול למחלת האלצהיימר הוצע לאחר שהתברר כי הוא בעל יכולת למוסס משקעי טאו בתנאי מעבדה, ולאור העובדה כי היה ידוע כבטוח לשימוש ובעל רעילות נמוכה.

יתרון משמעותי נוסף לשימוש בחומר הוא יכולתו לעבור את מחסום הדם-מוח, מחסום ממברנלי המונע מעבר חומרים כזיהומים, חיידקים ואף תרופות מזרם הדם אל המוח. כיוון שמחלת האלצהיימר מתרחשת בתאי עצב במוח, כל תרופה לטיפול במחלה צריכה להיות בעלת היכולת לחדור את המחסום ולהגיע למוח, בדומה למתילן כחול.

רמבר עברה בהצלחה את ניסויי שלב I וII בפיתוח תרופה. לפני כשנתיים התפרסמו תוצאות חיוביות ראשונות של ניסוי קליני בקנה מידה גדול בתרופה. לניסוי נלקחו 321 חולים בעלי אלצהיימר בינוני עד חמור אשר קיבלו מינונים שונים של התרופה או פלסיבו (תרופת דמה). נמצא כי לאחר 50 שבועות הושג עיכוב של 80% בהתדרדרות המחלה בקרב מקבלי התרופה לעומת מקבלי הפלסיבו. משמעותית מכך, נמצא כי לאחר 19 חודשים החולים אשר נטלו רמבר לא הראו סימנים של התדרדרות מנטלית, זאת בהשוואה לקבוצת הביקורת אשר הראתה התדרדרות האופיינית למחלה.  החוקרים טוענים כי רמבר אפקטיבית במיוחד באזורים של המוח הידועים כקשורים לזיכרון, ובכך מספקת תקווה משמעותית לסובלים מאלצהיימר.

בשנת 2009 החלו ניסויים בקנה מידה גדול יותר של התרופה, מתוך תקווה שתוצאות חיוביות יאפשרו את שיווקה בשנת 2012.  בנוסף נבדקת כיום האפקטיביות שלה לא רק בטיפול אלא אף במניעת המחלה, ע"י מתן התרופה לאנשים בריאים או אנשים בריאים בעלי היסטוריה משפחתית של המחלה. באופן טבעי, ניסויים אלה יימשכו זמן רב ומוקדם לחזות את תוצאותיהם.

כיום לא ידועה אף תרופה לטיפול או ריפוי אלצהיימר. תרופות שונות נותנות מענה לסימפטומים הנובעים מהמחלה, אולם היא עדיין נחשבת חשוכת מרפא ותוחלת החיים של החולים במחלה קצר. לאור זאת, רמבר מציעה תקווה אמיתית שאם אכן תתממש, תוכל להציע לראשונה פתרון אמיתי, גם אם לא ריפוי מלא, למחלה.

טיפולים נוספים המיועד לחולי אלצהיימר: טיפול באמצעות צמח גינקו בילובה וכן נטילת תרופת ממוריקס המיועדת לשיפור בעיות הזיכרון בקרב החולים.

ראו גם:

תרופה חדשה לאלצהיימר

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר