טיפול דרך תרופות באלצהיימר

אלצהיימרהטיפול התרופתי הוא הטיפול הנפוץ ביותר בחולי אלצהיימר. התרופות אינן יכולות לרפא את המחלה אך הן בהחלט תורמות לייצוב מצב החולה ושיפור איכות החיים שלו ושל בני משפחתו. פעמים רבות מומלץ לשלב טיפול תרופתי באלצהיימר עם טיפול רגשי וכן עם חשיפה של החולה לגירויים שונים כמו יצירה, האזנה למוסיקה, גינון ועוד.

התרופות ניתנות על ידי רופא גריאטרי או פסיכוגריאטר בקופות החולים, במרפאות פרטיות או במרכזי אלצהיימר. חשוב להביא בחשבון את העובדה שלא תמיד הטיפול התרופתי הראשון שניתן הוא היעיל ביותר. לעתים התרופות גורמות לתופעות לוואי או שאינן מתאימות מסיבות שונות וצריך לעבור תהליך לא פשוט כדי להגיע לשילוב הטיפולים הרצוי. אך בסופו של דבר, הסבלנות והנחישות משתלמות והתרופות מקלות על ההתמודדות עם המחלה באופן משמעותי.

תרופות לעיכוב מחלת האלצהיימר

התרופות המוכרות כיום לטיפול באלצהיימר הן כאלה שמעכבות את התקדמות המחלה. ממצאים רפואיים מוכיחים שאלצהיימר קשור בחסר של אצטיל כולין במוח- נוירוטרנסמיטור שקשור לזכרון, עירנות ויכולות קוגנטיביות שונות. ככל שהמחלה מתקדמת כך גדל גם החסר באצטיל כולין. לכן רוב התרופות עובדות על השהייה של האצטיל כולין במוח, כאשר השהיית החומר משמעה פעולה ממושכת ויעילה יותר שלו.

  • תרופות מעכבות פירוק אצטיל כולין – מעלות את רמת האצטיל כולין במוח באמצעות עיכוב החומר שמפרק אותו, וכך משפרות תפקודי זכרון וריכוז. תרופות מסוג זה (המוכרות בשמות: קוגנקס, אקסלון, אריצפט) יעילות בקרב 30% מהחולים ומשפיעות לטובה גם על הפרעות התנהגות בקרב חולי האלצהיימר. תופעות הלוואי הן בחילות והקאות אך לרוב הן נמשכות רק מספר ימים, אך חסרונה של התרופה הוא שיעילותה נמשכת רק שנתיים לערך.
  • תרופות מווסתות גלוטמט – גלוטמט היא חומצה שמסייעת לתהליכים קוגנטיביים שונים במוח. אך בריכוז גבוה מהרצוי, החומצה עלולה לגרום לניוון תאי עצב ומהווה את אחד הגורמים להתפתחות דמנציה. תרופות ממנטין מווסתות את ריכוז הגלוטמט, כך שהחומר ימשיך לסייע למיומנויות כמו זכרון ולמידה, אך מבלי להגיע לרמות מסוכנות.
  • טיפול באמצעות דונפזיל לצורך התמודדות עם הפרעות קוגניטיביות קלות – דונפזיל מנסה למנוע האצה של התסמינים של דמנציה ומחלת אלצהיימר
  • טיפול באלצהיימר באמצעות גינקו בילובה– מחקרים רבים בדקו את ההשפעה של צמח גינקו בילובה על חולי האלצהיימר. המסקנות מראות כי יעילות צמח הגינקו שנוי במחלוקת

תרופות פסיכיאטריות לאלצהיימר

חלק מתסמיניה המורכבים של המחלה הם הפרעות התנהגות מסוגים שונים. חלק מההפרעות מתבטאות בדעיכה: אפתיות, עייפות ואדישות או דכאון וחוסר אונים. הפרעות אחרות הן דווקא של התנהגות תוקפנית ובלתי מרוסנת: התקפי זעם, חוסר נחת, בעיות שינה, אגרסיביות פיזית ומילולית ועוד.

בשלבים מתקדמים של אלצהיימר החולים עלולים לסבול מאובדן חלקי של קשר עם המציאות, לסבול מהזיות ומתחושות רדיפה (פרנויה), במיוחד כלפי הקרובים המטפלים בהם, להראות התנהגות מינית מוחצנת ולא מתאימה, לנהוג באלימות וכן להיכנס לדיכאון כפי שהוכח במחקרים שעסקו בנושא דיכאון ואלצהיימר. ההתנהגות המשונה, ובמיוחד התוקפנות כלפי הקרובים, מקשה מאוד על המטפלים.
לכן תרופות פסיכיאטריות הן פעמים רבות חלק מהטיפול בחולי אלצהיימר. תרופות אנטי- פסיכוטיות ואנטי- דכאוניות מקלות על ההתנהגות החריגה ומאפשרות את המשך הטיפול באדם החולה בבית.

מחקר ותרופות עתידיות למחלת האלצהיימר

בשל השכיחות העולה של המחלה עולה גם היקף המחקר לגבי טיפול תרופתי באלצהיימר. רוב המחקרים כיום מתרכזים בטיפול מונע, כיוון שהחוקרים מניחים כי אלצהיימר נובע מתהליך ממושך שכולל ניוון הדרגתי של תאי עצב ותהליכים דלקתיים, תהליך שניתן למנוע לפחות חלק משלביו. בירור הגורמים השונים למחלה, ההשפעות הגנטיות והסביבתיות, מהווה חלק משמעותי מהמחקר הענף תחום. כמו כן נטען כי הטיפול התרופתי באלצהיימר כשל, וכי באמצעות טיפול והתייחסות נכונה, ניתן להפחית את גורמי הסיכון של המחלה ואף להביא למניעת מחלת האלצהיימר.

בין המחקרים שנערכים כיום נבדק הקשר בין טיפול הורמונאלי ואלצהיימר. נמצא למשל מחקר לגבי ההורמון הנשי אסטרוגן, שככל הנראה מסייע למניעת המחלה כיוון שהוא מגן על תאי העצב במוח. מחקר נערך כיום למציאת תרופות נוגדות- חמצון, אשר ימנעו את הנזק לרקמת המוח שנוצר כתוצאה מחימצון תאי העצב וכן למציאת תרופות אנטי דלקתיות, שאמורות אף הן למתן את מהלך המחלה.

עישון מריחואנה להגברת התיאבון

כיום ניתן למצוא מספר מחקרים המצביעים על הקשר בין עישון מריחאונה רפואית בקרב חולי אלצהיימר והגברת התיאבון.

מיתוסים רבים התפתחו במהלך השנים סביב הטיפול במחלת האלצהיימר.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר