טיפול בסביבה הביתית בחולי אלצהיימר

טיפול ביתי בחולי אלצהיימרמחלת האלצהיימר היא ללא ספק מחלה קשה, אשר השלכותיה ניכרות בכל תחומי החיים. על אף הקושי הגדול, חולים רבים מעדיפים להיות מטופלים בביתם – אם על ידי קרובי משפחה ואם על ידי מטפל במשרה חלקית או מלאה.

טיפול ביתי מאפשר לחולה להישאר בסביבה המוכרת ובחברת האנשים הקרובים אליו ביותר, ומעניק לו בטחון, אך הוא גם עלול להוות נטל רב על המשפחה. הכרות עם הצרכים השונים של החולה ועם הפתרונות הקיימים יכולים להקל על ההתמודדות.

סביבה מתאימה לחולי אלצהיימר

צריך לזכור שהחודשים הראשונים שלאחר גילוי המחלה כרוכים בהסתגלות של החולה ושל סביבתו לגורם החדש בחייו. מדובר בהסתגלות נפשית מצד אחד- התמודדות עם הירידה הצפויה ביכולות הקוגנטיביות ותחושות כמו דכאון וחרדה- ובהסתגלות פרקטית מצד שני, כפי שהוכחו במחקרים על דיכאון ואלצהיימר. להלן כמה עצות ליצירת סביבה ביתית מתאימה לחולי אלצהיימר:

  • גירוי חושי ומוחי – ישנן דרכים שונות לשימור ועידוד יכולות קוגנטיביות וחושיות שונות, גם אצל חולה דמנטי. בני המשפחה צריכים לבחון באופן אינדיבידואלי את "דרכי ההגעה" לכל חולה וחולה, על מנת להעשיר את סדר יומו ולשמור על התפקודים הקוגנטיבייים ככל הניתן. כדאי להציע לו פעילויות שונות ולהשתמש באלה שמלהיבות אותו, אך גם לגוון מפעם לפעם. בין הפעילויות החושיות האפשריות: בישול קל כמו הכנת סלט או סחיטת מיץ, האזנה למוסיקה, התבוננות בציורים, גינון, מיון והשחלת חרוזים, תיפוף ועוד. בין הפעילויות האינטלקטואליות האפשריות: קריאת עיתון או סיפור בקול רם, ספירת מטבעות, השלמת ביטויים, משחקי ניחושים. רצוי להקפיד גם על פעילויות גופניות הדורשות קוארדינציה מסוימת כמו התמסרות בכדור, הפלת בקבוקים כמו בבאולינג או תרגילי ידיים פשוטים.
  • שמירה על סדר יום קבוע – מסייעת להתמצאות של החולה ולכן גם ליכולתו לשמור על עצמאותו. לוח זמנים קבוע מאפשר לחולה לדעת פחות או יותר איזו פעילות צפויה לו באיזו שעה של היום, דבר שמעניק לו תחושת בטחון. כדי לסייע להתמצאות כדאי להקפיד גם על הותרת התריסים פתוחים על מנת שיחדור לבית אור שמש.
  • טיולים תכופים – כדאי להקפיד על יציאה מהבית לפחות פעם ביום. היציאה מאפשרת קשר עם העולם החיצוני וחשיפה לאור השמש, שהיא קריטית לשמירה על מצב הרוח.
  • מפגשים חברתיים – גם אם החולה אינו במצב שהוא יכול לתקשר באופן מילולי נורמטיבי, הוא עדיין זקוק לחברה, לחום ולקשר עם אחרים. כדאי להחמיא לו, לשתף אותו בחוויות ולדרבן אותו לספר על דברים שהוא זוכר כמו סיפורי ילדות. כדאי מאוד להביא הביתה תינוק ולאפשר לחולה לשחק איתו וכן רצוי לאפשר לו לשחק עם חיות בית.

כללי בטיחות בבית חולה האלצהיימר

הירידה ביכולת ההתמצאות ובזכרון המרחבי עלולים להגביר את הסיכון לתאונות ביתיות. לפיכך חשוב להקפיד על סדר בבית, ולנסות לא לעשות שינויים במרחב. כדאי להסתיר כבלים כדי למנוע היתקלות ולכסות בכיסוי נראה לעין רהיטי זכוכית ודלתות הזזה שקופות. לעתים חולי אלצהיימר מתקשים להביט במראה – במקרה כזה ניתן לכסות את המראות.

כדאי לפנות נתיב להליכה בטוחה, להדביק אל הרצפה או לפנות שטיחים שעלולים לגרום להחלקה ולהתקין מעקות במדרגות ובחדרי אמבטיה. חשוב להקפיד לנעול ארונות בהם מאופסנים חפצים חדים או חומרי ניקוי מסוכנים, וכדאי להיזהר גם עם השארת בקבוקי סבון או שמפו שהחולה עלול לשתות בשעת בלבול. כדי למנוע מקרים מסוכנים כדאי גם להקפיד על אבטחת מוצרי חשמל שהפעלתם פשוטה, כמו קמקום חשמלי, ולדאוג להתקנת מפסק אוטומטי למקרה של נפילת מכשיר שכזה.

לסיכום, ודאו שאף מכשיר מסוכן אינו בהישג ידו של החולה כדי שיוכל לשוטט בחופשיות ברחבי הבית.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר