שברים בירך ומחלת האלצהיימר

שברים בירךמחלת האלצהיימר ושברים בירך מהווים מצבים אשר השכיחות שלהם נוטה לעלות עם הגיל, ללא כל קשר אחד לשני. ידוע כי קיים קושי רב יותר בטיפול בשברים בחולים דמנטיים, מאחר ואחוז האשפוזים הוא גבוה יותר והתפקוד לאחר ההחלמה הוא במקרים רבים פחות טוב מאשר בחולים ללא דמנציה כמחלת רקע.

מחלת אלצהיימר הינה מחלה ניוונית אשר נגרמת כתוצאה מנזק לתאי המוח עם התוצאה הסופית של הפחתה במסת המוח. הבעיה גורמת לירידה בזיכרון, להפרעות בהליך המחשבי וכן לשינויים בצורת ההתנהגות, היכולים להתבטא בתוקפנות, פרנויה ועוד.

למחלה שתי צורות עיקריות, הצורה מוקדמת אשר המרכיב התורשתי בה משחק תפקיד משמעותי, והצורה המאוחרת הנוטה להתחיל לאחר גיל 60, ונהוג לחשוב כי הגורמים המובילים אליה כוללים מרכיב גנטי ומרכיבים סביבתיים (לדוגמא עודף כולסטרול).

הגורמים לשברים בירך

שברים בירך נפוצים יותר בקרב האוכלוסייה המבוגרת. להסבר זה קיימות מספר סיבות, כגון אחוז הנפילות עולה בגיל המבוגר, יתכן שבשל שימוש בתרופות מסוימות או בגלל חוסר יציבות כללי. בנוסף, צפיפות העצם בגיל המבוגר יורדת ולכן אפילו מעידות קלות עלולות להוביל שברים ביתר קלות.

אחוז הסיבוכים מסוג שברים אלו הוא גבוה וכולל פקקת ורידים ברגליים, תסחיפי ריאות וסיכוי מוגבר לחוסר איחוי של השבר העלול להוביל למצב של נמק בעצם, מרבית הסיכונים יכולים להימנע על ידי טיפול מניעתי ושיקום מוסדר.

על הקשר בין אלצהיימר לבין שברים בירך

במחקר רטרוספקטיבי (הסתכלות אחורה על מקרים בין שנת 1988-2007 ) שבוצע באנגליה, נבדק האם חולים הלוקים באלצהיימר הם בעלי סיכון מוגבר לשברים בירך, והאם ניתן להתייחס לאלצהיימר כגורם סיכון עצמאי לפיתוח שברים בירך. ההיסטוריה הרפואית של כ-10,000 חולים אשר אובחנו כחולים באלצהיימר וכ-10,000 חולים אשר שימשו כקבוצת ביקורת נבדקו.

התוצאות הראו כי ל-21% מהחולים באלצהיימר היה שבר בירך לעומת 18.3% בקבוצת הביקורת (391 מקרים של שבר בירך בקרב חולי האלצהיימר לעומת 226 בקבוצת הביקורת). חשוב לציין כי המספרים היו גבוהים יותר הן בהשוואה רק של קבוצות הגברים ורק של קבוצות הנשים. לעומת זאת בקבוצת הביקורת היה יותר מקרים של סכרת מבוגרים, שבץ מוחי ואי ספיקת לב.

עוד נמצא במחקר כי אחוזי התמותה משברים בירך היה גבוה פי אחד וחצי בקבוצת חולי האלצהיימר מאשר בקבוצת הביקורת.

אחד מחסרונות המחקר היה שלא ניתן היה לקבוע מה חומרת תסמיני האלצהיימר בקבוצה החולה, ולכן לא ניתן היה לראות האם הקורולציה לשברים בירך קיימת בצורה יותר משמעותית, כאשר תסמיני האלצהיימר הם חמורים יותר.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר