אלצהיימר בקרב ניצולי שואה

אלצהיימר בקרב ניצולי שואהאמנם ניצולי השואה הולכים ומתמעטים, אך עדיין חיים בקרבנו מספר לא מבוטל של ניצולי שואה, אשר מתמודדים יום יום ושעה שעה עם אימת העבר. כל מי שמכיר ניצולים מקרוב יודע שגם מי שהקים משפחה, ניהל קריירה ונראה מתפקד ובריא על פני השטח נושא בתוכו את הצלקות העמוקות מהגטאות והמחנות.

עם הזקנה, כאשר חושים כמו ראיה ושמיעה נחלשים והחוסן הנפשי  דועך, רבות מהצלקות הללו נחשפות. מצב זה חריף במיוחד במצב של מחלה דמנטית, כאשר ישנה פגיעה בתפקודים המנטליים הבסיסיים שהיוו כל החיים מערך הגנה על הנפש.

חולה אלצהיימר – זכרונות קדומים

אחד מתסמיני האלצהיימר והמחלות הדומות הוא דעיכה בזכרון, כאשר בשלבים הראשונים נעלמים הזכרונות המאוחרים אך נשארים הזכרונות הקדומים, אשר "שמורים" בזכרון לטווח ארוך. חולה אלצהיימר יכול לשכוח עם מי הוא שוחח היום בטלפון אך לזכור את שנות ילדותו. במקרה של ניצולי שואה- שנות הילדות הן אותן שנים נוראות ומאיימות, ודווקא תקופה זו חרוטה בזכרונו של החולה המבולבל.

כל מה שעבר מאז, כל הדברים החיוביים והמשמחים שהוא הצליח ליצור למרות הקושי, נעלמים מזכרונו. לא פלא שהחולה חש תסכול נורא ותחושה של חוויה חוזרת של הזוועות. אחת התופעות המוכרות היא שחולי אלצהיימר מפסיקים לדבר עברית וחוזרים לדבר פולנית, הונגרית, רומנית או כל שפה אחרת שבה דיברו בילדותם. כמובן שזה רק מוסיף לקשיי התקשורת של החולים עם בני משפחתם והצוות המטפל.

בשלבים המתקדמים של המחלה, חולי אלצהיימר נוטים לפצות באמצעות שימוש בדמיון על הפערים בזכרון וביכולת ההתמצאות. לפיכך הם נוטים להמציא סיפורים – ולהאמין בהם, ונוטים גם להזיות ויזואליות ושמיעתיות ולתחושות רדיפה. כשמודבר בניצולי שואה, התחושות ממוקדות לרוב בזוועות העבר, וחלק מהחולים בטוחים שהנאצים חזרו, או שהם נמצאים עדיין במחנות, דבר שכמובן יוצר אצלם חרדה עמוקה, קשיי שינה ומעצים את הבלבול והתסכול.

אלצהיימר – מקומות מאיימים

ניצולי שואה חולי אלצהיימר מתמודדים עם קשיים נוספים, שאינם תמיד מובנים לבני המשפחה או לצוות הרפואי אך חשוב להכירם ולהתחשב בהם. בתקופת הזקנה ובמיוחד בעקבות מחלה האלצהיימר, שכרוכה בבלבול רב, עולה הרגישות לדברים המזכירים את טראומת השואה- כמו מקלחות, זריקות, ירידה במשקל ועוד.

כך למשל, סביבה רפואית יכולה לעורר זכרונות מרופאי המחנות האכזריים. חולים אשר מאושפזים בבבית חולים/מוסד סיעודי כלשהו, במיוחד אם הם סובלים מבעיית התמצאות בזמן, עלולים לחשוב שהם נמצאים שוב במחנות הנאציים. אובדן השליטה והעצמאות, שניצולי השואה התאמצו כל- כך להשיג לאחר המלחמה, עלולה לגרום להם לתחושות של חרדה מרובה ולהתנגד לקבלת עזרה. אולי בגלל הטראומות מהנאצים והחשש מאובדן השליטה, מחקר שנעשה באוסטרליה הראה כי ניצולי שואה מיעטו להזמין אמבולנס בעקבות לחצים בחזה לעומת קשישים שאינם ניצולי שואה.

התמודדות עם החרדה בקרב ניצולי שואה

אם הליכים רפואיים מעוררים אימה בקרב ניצולי השואה החולים, כדאי ליצור סביבה נוחה עבורם ככל הניתן, למשל באמצעות שימוש במתורגמן. רצוי להמנע ככל הניתן מהאכלה כפויה ומהחדרת צינורות ולהעדיף מתן של תרופות דרך הפה. כיוון שחלק מהניצולים חוששים מירידה במשקל – דבר שמייצג עבורם את הרעב שהיה מנת חלקם – רצוי להיעזר בתזונאית בכל מקרה של בעיית אכילה, כדי לעזור להם לשמור על משקל תקין.

זכויות חולה האלצהיימר

כדאי לדעת שקיימות זכויות לניצולי שואה סיעודיים, כאשר מוענקות על ידי הקרנות לניצולי שואה, המעניקות הטבות שונות לחולי אלצהיימר ניצולי שואה, אותן ניתן לקבל באמצעות מרכז התביעות של הסוכנות היהודית וגופים אחרים. ניצולי שואה הזכאים לגמלת סיעוד מהביטוח הלאומי רשאים לקבלת שעות סיעוד נוספות – עליהן אחראית הקרן לרווחת ניצולי השואה. כדאי לברר את מלוא הזכויות המגיעות לכם בביטוח הלאומי.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר