קושי בשליפת מילים

קושי בשליפת מיליםקושי בשליפת מילים הינה בעיה נפוצה מאוד אצל אנשים מעל גיל 70. הבעיה מתאפיינת ביכולת ירודה בבחירת המילים, גמגום וירידה רצינית ביכולת הדיבור המתבטאת בשליפת מילים איטית ויכולת פחותה לשלוף את המילה הנכונה. הקושי הזה אינו בהכרח קשור לדמנציה או מחלת אלצהיימר, אלא מאפיין באופן נורמלי את האוכלוסייה המבוגרת והמזדקנת. במידה והמצב ממשיך ואף מחמיר, מומלץ לפנות לפסיכוגריאטר שיאבחן את הבעיה.

קושי בשליפת מילים – מחקרים

גיל 65 הוא הגיל בו מתחיל תהליך ההזדקנות על פי הספרות המדעית. בתחום המילולי, ההזדקנות מתחילה מאוחר יותר, באזור גיל ה-70, אז מתחילים לראות שיבושים ביכולת הורבאלית ובשליפת המילים ובביטויים.

מחקרים שבדקו את הנושא הצליחו להראות את הקושי העומד בפני אנשים מבוגרים ואת ההפרעה ליכולת המילולית. מחקר שביצע מבחן הנקרא "מבחן שיום", בדק את יכולת הנבדקים לקרוא לתמונה בשמה. המבחן הראה שהיכולת נפגמת רק לאחר גיל 70 ואפילו 75 ואילו בגילאים הצעירים יותר לא נצפה שיבוש ותוצאות המבחנים היו טובות.

במחקר נוסף שנקרא "מבחן שטף מילולי", נבדקים בני 20 עד 85 התבקשו לשלוף כמה שיותר מילים הקשורות לתחום מסוים בזמן מוגבל. גם מבחן זה הראה קושי שהולך וגובר ככל שמתבגרים בגיל. אחד המאפיינים העיקריים של היכולת המילולית בגיל השלישי הוא אוצר מילים נרחב מאוד, אך יכולת שליפה איטית. במחקר אחר ביקשו מנבדקים בטווח גילאים גדול לספר סיפור אודות תמונה שהוצגה להם.

מחקר זה הראה אצל האנשים המבוגרים מצד אחד שימוש באוצר מילים נרחב ביותר ביחס לנבדקים הצעירים, ובמילים "ישנות" שכבר אינן בשימוש היום-יומי לעומת איטיות שליפת המילים המתבטאת בהפסקות רבות ובאיטיות דיבור.

הפרדוקס המילולי בגיל השלישי

אם כן, ככל שמזדקנים אוצר המילים הולך ומתרחב, וקיימת יכולת להשתמש במילים רבות יותר, אך מצד שני מהירות שליפת המילים נחלשת וקיים קושי עז להתבטא בצורה מהירה ורהוטה.

אוצר המילים הנרחב אצל המבוגרים מציג מילים נדירות בשפה העברית ששליפתן קלה, לצד מילים שכיחות בקרב הדור הצעיר אותן קשה להם מאוד לשלוף. יכולת השליפה של מילה מסויימת קשורה אם כן לשכיחות השימוש במילה בשפתו של האדם ובסביבתו הקרובה.

התמודדות עם הקושי בשליפת מילים

לקושי המדובר בשליפת מילים קיימות מספר טכניקות התמודדות טבעיות לחלוטין שבעזרתן המוח מספק יכולת מסויימת לשמור על רמת דיבור סבירה. הטכניקה הראשונה היא עזרה של מילים קשורות.

בעזרת טכניקה זו, האדם המתקשה משתמש במספר מילים קשורות עד שהוא מגיע למילה אותה רצה להגיד. לדוגמא, שימוש במשפט כמו: "הכלב נכנס לבית שלו, למלונה", או "הוא פגש את הילדה, את אחותו". וכך באמצעות קישור למילים אחרות, האנשים המתקשים מצליחים לשלוף את המילה הנכונה.

שיטה נוספת היא שימוש בהקשרים שאינם קשורים למשפט המקורי תוך התמקדות בנושאים נרחבים יותר על מנת לעזור להם להגיע למילה הנכונה. לדוגמא, אדם שהתבקש לתאר תמונה המציגה אמא בחר להתחיל ולדבר דווקא על האבא ורק בהמשך הצליח לתאר במילים מדוייקות (ונדירות לאדם הצעיר) את האמא.

בזכות טכניקות אלה, מבוגרים עדיין מצליחים להשתמש בשפה בצורה מצויינת, ולהמשיך לעסוק בעיסוקים הדורשים יכולת ורבאלית טובה כמו מרצים באוניברסיטה, סופרים ופוליטיקאים.

היכולת ליצור הקשרים עוזרת באופן המשמעותי ביותר לצורכי שליפת מילים ומאפשרת שימוש נכון ואיכותי בשפה. ניתן לסכם בכך שעם התקדמות הגיל ותהליך ההזדקנות, אנו מפתחים טכניקות רבות ושיטות מצויינות להימנע מהתדרדרות יכולת שליפת המילים וכך מצליחים לשמור על יכולת מילולית טובה ועל שליטה יפה בשפה. כאמור, במידה ולקושי בשליפת המילים מתווספים שכחה, איבוד שיקול הדעת ובעיות זיכרון נלוות, מומלץ לפנות בהקדם לאבחון פסיכוגריאטר.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר