מחקר ישראלי על אלצהיימר

מחקרמחלת האלצהיימר נחשבת למחלה כרונית ופרוגרסיבית, אשר לא נמצא לה עדיין מרפא. היא גורמת לדמנציה חמורה, הכוללת ירידה משמעותית בכישורים הקוגניטיביים והתקשורתיים, עד כדי צורך בעזרה סיעודית צמודה.

בדרך כלל, היא מאפיינת חולים בגיל המבוגר וגורמת לירידה באיכות החיים באופן הדרגתי, הן למטופל והן לסביבה המטפלת והמשפחתית הקרובה.

עם זאת, נעשים מאמצים כבירים, בכדי לנסות להבין את המנגנון העומד מאחוריה ולנסות לטפל בה בדרכים שונות. פיתוח מערכת מיוחדת (NeuroAD) אשר נעשתה על ידי מפתחים ישראלים (Neuronix Ltd.), נמצאה כטיפול יעיל באלצהיימר, בשלביו הראשונים.

המערכת מנסה לגרות את המוח באופן מגנטי בשילוב של אימון קוגניטיבי. על האדם, אשר אובחן בשלבי המחלה הראשונים, לעבור מספר טיפולים, בהם הוא נדרש להצמיד לראשו, באזורים מסוימים, מגנטים, ולענות בו זמנית, על מספר שאלות קוגניטיביות.

המטרה היא לחזק את יכולותיו המנטליות והקוגניטיביות של המטופל, ובכך למעשה לנסות לעצור את התקדמות והתפתחות המחלה. מערכת זו נמצאת כבר בניסויים קליניים בארצות הברית, ונתמכת על ידי אוניברסיטת הרווארד.

היגיון המחקר ומהלכו

מערכת ה NeuroAD משלבת שימוש בגירוי מגנטי (magnetic simulation) באזורים מסוימים במוח ותרגילים קוגניטיביים אשר פותחו במיוחד עבור המאמץ של אותם אזורים.

מחקר זה הוצג בכנס האלצהיימר העולמי (AAIC) אשר נערך בבוסטון, ארצות הברית. החברה זיהתה כשישה אזורים במוח האנושי, אשר כל אחד מהם אחראי לחלק חשוב אחר בפעילות הקוגניטיבית הנדרשת לחיי היום יום. באמצעות שימוש במכשיר באופן יומי, לפרק זמן מחושב ומדויק המשלב הן את המגע המגנטי והן את אימוץ אזורי המוח הספציפיים, ישנה אפשרות להתפתחות אפקט משלב ומשמעותי.

המחקר שנעשה הינו רנדומלי, אך מבוקר. הוא עשה שימוש במערכת ה- NeuroAD ונערך בקרב 24 חולי אלצהיימר, כאשר 13 חולים נכללו בקבוצה אשר קיבלה טיפול, ו-11 חולים נכללו בקבוצת הביקורת. לכל מטופל נקבע טיפול יומי, חמישה ימים בשבוע, למשך שישה שבועות.

המדד הראשוני לבדיקת יעילות הטיפול במחקר זה, הייתה חישוב ממוצע השיפור במבחן הקוגניטיבי שנעשה להערכת המחלה (Alzheimer Disease Assessment Scale -Cognitive -ADAS-COG), לאחר שישה שבועות. הציון אשר התקבל במבחן זה הושווה לציון הממוצע אשר התקבל במבחן הבסיס, אשר נערך לפני תחילת הטיפול. המדד השני לבחינת יעילות הטיפול כלל את ממוצע השיפור בהערכה קלינית (Clinical Global Impression of Change- CGIC).

תוצאות ומסקנות המחקר

התוצאות הוכיחו כי חל שיפור בממוצע המבחן הקוגניטיבי ב-2.9 נקודות בחולים אשר נכללו בזרוע הטיפולית, לעומת הרעת ההישגים בנקודה ויותר בקרב חולים אשר נכללו בקבוצת הפלצבו (הביקורת). ממוצע הנקודות במבחן ההערכה היה 3.57 בזרוע הטיפולית, לעומת 4.25 בקבוצת הביקורת. לא דווחו תופעות לוואי מכל סוג שהוא, או סיבוכים כלשהם במהלך המחקר, בשתי הקבוצות הללו.

השיפור הקליני המוכח אשר התרחש בעקבות הטיפול בטכנולוגיית ה- NeuroAD, אושש במחקרים נוספים באוניברסיטת הרווארד, על ידי בדיקות הדמיה נוספות, כמו fMRI. כמו כן, התבצעו מחקרים נוספים דומים גם בישראל. על סמך התוצאות הללו, הסיקו החוקרים כי מכשיר זה הינו בטוח ויעיל לשימוש לא פולשני בחולי אלצהיימר, בשלביו הראשונים, בהשוואה לתרופות הקיימות כיום בשוק.

נראה אף כי כתוצאה מהטיפול מתרחשת האטה הדרגתית בירידה הקוגניטיבית, כאשר הוא נמשך כ 9-12 חודשים באופן רציף. כיום, טיפול זה זמין בשפות שונות כמו עברית, אנגלית, שפות מדינות אירופה השונות וחלק ממדינות אסיה, בכדי לאפשר לכל חולה לעבור את הטיפול בשפת אימו. המערכת מנטרת את ביצועיו של המטופל ומתאימה לו את רמת המאמץ המיוחדת לו בהתאם ליכולותיו.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר