כימותרפיה יכולה להפחית את הסיכוי לחלות באלצהיימר

מחקרמחלת האלצהיימר היא מחלה שנחשבת מזה שנים רבות למחלה חשוכת מרפא. כספים רבים מושקעים בניסיונות לחקור ולהבין לעומק את המנגנון המדויק שגורם להתפרצות המחלה אולם טרם הצליחו חוקרים ברחבי העולם כולו להגיע למסקנות חד משמעיות.

ההבנה של הבסיס הפתולוגי למחלה הוא חשוב מאוד מכיוון שברגע שהוא יובן, ניתן יהיה להתחיל לפתח תרופה.

מחקר שנערך לאחרונה בבוסטון מצא כי קיים קשר מפתיע בין חשיפה לטיפולים כימותרפיים לבין תחלואה נמוכה יותר באלצהיימר.

מהי מחלת האלצהיימר?

מחלת האלצהיימר היא המחלה השכיחה ביותר מבין קבוצת מחלות הדמנציה (שיטיון בעברית). המחלה מתאפיינת במהלך של הידרדרות שנמשכת שנים ולרוב מלווה בלא מעט סבל הן לחולה והן לבני משפחתו.

המחלה פוגעת במערכת העצבים המרכזית וגורמת להרס של רקמת המוח על ידי חלבונים פתולוגיים ששוקעים בחלקי המוח השונים והורסים אותו. הגורם ליצירה של אותם חלבונים הוא החלק שטרם נתגלה במחלה.

הביטויים של המחלה הולכים ומחמירים עם השנים. תחילה מדובר על פגיעה קוגניטיבית שבאה לידי ביטוי בפגיעה בזיכרון לטווח קצר, ובהמשך גם בזיכרון לטווח ארוך. עם ההחמרה חלים קשיים בביצוע מטלות יומיומיות ולבסוף החולים נעשים תלויים לחלוטין בעזרה סיעודית.

המחקר החדש ומסקנותיו

מחקר חדש שבוצע על ידי חוקרים מהמכון הלאומי לבריאות בבוסטון מציע אפשרות חדשה למנוע תחלואה במחלת האלצהיימר.

החוקרים הציגו לאחרונה בכנס בנושא מחלות נוירולוגיה את תוצאות עבודתם, שטרם התפרסמה במגזין רפואי היות ועדיין לא עברה ביקורת.

החוקרים השתמשו בנתונים רפואיים ממאגרים ממוחשבים של שלושה וחצי מיליון אזרחים אמריקאים בני 65 ומעלה. המטרה של המחקר הייתה לגלות האם תחלואה בסרטן, או יותר נכון תחלואה וניצחון של המחלה, מפחיתה את הסיכוי לחלות באלצהיימר.

החוקרים הצליחו להראות כי אכן אנשים ששרדו את מחלת הסרטן היו בעלי סיכון נמוך יותר לחלות באלצהיימר בעתיד מאשר אנשים שלא היו חולים בעבר בסרטן. ממצאים אלה היו מטרת המחקר על מנת להוכיח כי גופו של אדם ששרד את מחלת הסרטן מפתח "חסינות" כלשהי כנגד מחלות כרוניות אחרות. או בשפה עממית "מה שלא הורג, מחשל".

יחד עם זאת, לאחר התבוננות נוספת וניתוח מעמיק יותר של התוצאות גילו החוקרים כי הנחתם הראשונית לא הייתה מדויקת וכי רק קבוצה ספציפית מתוך כלל "שורדי הסרטן" אכן הראו ירידה בתחלואה באלצהיימר.

התברר כי רק חולים שקיבלו טיפולי כימותרפיה במהלך המחלה הפחיתו בצורה מובהקת את הסיכון שלהם לחלות בעתיד באלצהיימר, בעוד שחולים שקיבלו רק טיפולי קרינה ללא כימותרפיה היו חולים באלצהיימר באחוזים שהים לאלו של האוכלוסייה הבריאה.

מסקנות לעתיד

עם היווכחותם לתוצאות, הבינו החוקרים כי ככל הנראה ישנו קשר בין טיפולי כימותרפיה לבין הבסיס הפתולגי שגורם למחלת האלצהיימר להיווצר מלכתחילה.

החוקרים מבקשים להדגיש כי אין להסיק מתוצאות המחקר שטיפולי כימותרפיה צריכים להישקל כטיפול מניעתי לכלל האוכלוסייה כנגד אלצהיימר, אלא יותר נכון להסיק שיש לחקור יותר לעומק את המנגנונים המשותפים ואת האינטראקציות שקיימות בין טיפולים כימותרפיים לבין אלצהיימר.

תוצאות המחקר הנ"ל פותחות דלת לשורה חדשה של מחקרים שעתידים להתבצע במטרה לבדוק מהם החומרים הכימותרפיים שגורמים להפחתה בסיכון לאלצהיימר והאם ניתן לבודד את השפעתם מבלי לגרום לנזק לאיברים אחרים. במידה ומחקרים אלה יעלו פרי, נוכל לדעת שפתחנו פתח נוסף בדרך להבנה של המנגנונים הגורמים למחלת האלצהיימר להתפתח, ונוכל לדעת כיצד לטפל בה בצורה טובה יותר ואולי אפילו למנוע את ההתפתחות שלה מלכתחילה.

ראו גם:

הקשר בין סרטן העור לאלצהיימר

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר