פגיעה מוחית טראומטית מגדילה את הסיכון לדמנציה

פגיעה מוחיתבכנס רפואי חשוב שהתקיים לאחרונה בנושא מחלת האלצהיימר, גילו כי קיים סיכון כפול ללקות בדמנציה כתוצאה מפגיעה מוחית טראומטית קלה, בינונית או חמורה. המחקר עצמו עקב במשך שבע שנים ברציפות אחרי למעלה מרבע מליון יוצאי צבא ארצות הברית מגיל 55 ואילך ללא דמנציה, אשר אושפזו או ביקרו במרפאות החוץ במהלך שלוש השנים שקדמו לתקופת המעקב.

פגיעה מוחית טראומטית

פגיעה מוחית טראומטית, הנקראת גם פגיעה תוך גולגלתית, מתרחשת כאשר כוח חיצוני הולם בעוצמה או תוקף את הראש באופן המשפיע על תפקוד המוח. התאוצה המפתיעה אשר לאחריה מתרחשת האטה פתאומית יכולות לגרום למוח לנתר בתוך הגולגולת וכתוצאה מכך להביא לפציעה או נפיחות פנימית.

עבור חלק מהאנשים, מצב טראומטי זה נגמר במוות. עבור אחרים, היכולות הנפשיות, הפיזיות וההתנהגותיות שלהם עשויות להיות מושפעות עמוקות מכך. בנוסף, הפגיעה המוחית שלהם בדרך כלל בלתי הפיכה, ורבים מהם נאלצים להתמודד עם ההשלכות מהפגיעה למשך כל החיים, ביניהם אמנזיה (שכחה), דמנציה וכדומה.

הרמה של פגיעה מוחית טראומטית נעה מקלה לחמורה ביותר בהתאם למיקום הפגיעה במוח ולרמת הפגיעה. ההשלכות של פגיעה מוחית טראומטית קלה עשויות לכלול רק תחושת בלבול וכאבי ראש, בעוד ההשלכות של פגיעה מוחית טראומטית חמורה, כפי שצוין לעיל, יכולות להוביל למוות.

תופעות הלוואי של רמת פגיעה מוחית טראומטית קלה כוללות שינויים בהרגלי השינה ותחושות של סחרחורת, בלבול, עייפות, דכדוך, ראייה מטושטשת וכאבי ראש. במקרים מסויימים, ישנה נטייה למצב של חוסר הכרה הנמשך בין מספר שניות למספר דקות. גם אדם בעל רמת פגיעה מוחית קלה עלול לאבד את הכרתו.

תופעות לוואי של רמת פגיעה מוחית בינונית או חמורה קשות עוד יותר. אדם הלוקה בפגיעה מוחית בינונית או חמורה עשוי להגיע לתרדמת. המצב של חוסר הכרה עלול להימשך מספר ימים, שבועות ובמקרים מסויימים הנפגעים נשארים במצב קבוע של צמח.

כאשר הנפגע מתעורר מהתרדמת, הוא עלול לחוות את הבעיות שצוינו קודם כגון כאבי ראש חוזרים ונשנים, בחילות והקאות, פרכוסים, דיבור עילג ובעיות קואורדינציה נוספות.

קיים קשר בין פגיעה מוחית לדמנציה

מתוך כלל המשתתפים במחקר, כ40% אובחנו כלוקים בפגיעה תוך גולגלתית כתוצאה מפגיעות ראש, זעזועי מוח, שברים בגולגלת ועוד. מנהלי המחקר גילו כי הסיכון ללקות בדמנציה בקרב פגועי מוח גבוה ב15% מאילו שלא לקו בפגיעה מוחית.

בנוסף לכך, הם גילו קשר משמעותי לבעיות רפואיות ופסיכיאטריות הנלוות לפגיעה מוחית כגון הפרעת דחק פוסט טראומטית אשר הוכחה מדעית ומחקרית כגורם סיכון בלתי תלוי לדמנציה.

מנהלי המחקר העלו מספר מנגנונים אפשריים להסברת הקשר בין פגיעות ראש טראומטיות לדמנציה. האפשרות הסבירה ביותר היא כי פגיעה מוחית קשורה לפציעה אקסונלית או לנפיחות האקסונים היוצרים את הקשרים בין תאי העצב, וכתוצאה מכך מתערערת התקשורת העצבית.

אפשרות נוספת שעלתה במחקר, היא כי פגיעה מוחית מגבירה את הסיכון לפיתוח סיבי טאו ורבדי עמילואיד-בטא, המהווים את סימן ההיכר של אלצהיימר.

כמו כן נראה כי לטווח הרחוק, עלולה להתרחש התנוונות אקסונלית אפילו לאחר פגיעה מוחית בודדת, דבר אשר עלול להוביל להתגלות מוקדמת יותר של התסמינים. דלקת קבועה או ליקויים פתולוגיים במערכת הציטוסקלטונית יכולים אף הם לשחק תפקיד חשוב ביצירת הקשר בין פגיעה מוחית ודמנציה.

השלכות המחקר

בעוד שהמחקר בוצע בקרב אלפי יוצאי צבא, ההשלכות שלו נוגעות לכלל האוכלוסיה, בארצות הברית ובעולם כולו. על מערכת הבריאות כולה להכיר בפגיעת ראש כגורם סיכון מרכזי וכי אנשים אשר ספגו פגיעת ראש מהווים קבוצה אשר יש לעקוב אחריה ככל שהם מתבגרים מבחינת תסמיני דמנציה ובעיות קוגנטיביות אחרות.

ראו גם:

פרויקט הקונקטום האנושי

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר