האם שינה לקויה עלולה להעלות את הסיכון לחלות באלצהיימר?

האם שינה לקויה עלולה להעלות את הסיכון לחלות באלצהיימר?דמנציה הינה מצב של הדרדרות מבחינה קוגניטיבית, זיכרון היא התכונה הקוגניטיבית השכיחה ביותר הנפגעת במצב של דמנציה. מחלת אלצהיימר הינה הגורם השכיח ביותר לדמנציה.

בחולי אלצהיימר יש אובדן זיכרון שהולך ומחמיר עם השנים. ממצאים חשובים המוצאים במוחם של חולי אלצהיימר הם חלבוני עמילואיד מסוג בטא היוצרים פלאקים, חלבוני טאו מוטנטים ועוד.

מהם גורמי הסיכון למחלת אלצהיימר?

מהם בעיות השינה ומהם שלבי השינה השונים?

בעיה שינה הינה תלונה נפוצה מאד באוכלוסייה, מעל לחצי מהאוכלוסייה סובלת מבעיה כלשהי בשינה. ישנם סוגים שונים של בעיות שינה והטיפול בהם הוא בהתאם לאבחנה: אינסומיה, דום נשימה בשינה, נרקולפסיה ועוד.

את השינה מחלקים לשני סוגים:

  • שנת REM – ראשי תיבות של Rapid Eye Movement בה רואים תנועות עיניים מהירות של עיני האדם בעת שנתו.
  • שנת ה Non-REM או Slow wave sleep – בה אין תנועות עיניים. שלב זה של השינה מחולק ל4 תת-שלבים.

הממצאים במחקרים החדשים בנושא שינה ואלצהיימר

מחקר שהתפרסם ב10 ביולי 2017 בכתב העת "Brain", בדק את ההשפעה של פגיעה בחלק מסוים של השינה – חלק המתבטא בגלי מוח איטיים (Slow wave sleep) – על רמותיו של החלבון מסוג עמילואיד בטא. המחקר מצא עלייה בחלבון העמילואיד בתנאים אלו וכפי שראינו, חומר זה יוצר פלאקים במוחם של חולי אלצהיימר

במחקר זה נבדקו 17 מבוגרים בריאים כך שבהגעתם של אלו לשלב הגלים האיטיים בעת שנתם, הופרעה השינה.

מסקנות המחקר

  • הפרעה בעת השינה בשלב הגלים האיטיים (נקרא שלב ה Non-REM בשינה), מעלה את רמותיו של החלבון מסוג עמילואיד בטא.
  • איכות שינה ירודה במשך כמה ימים רצופים, עשויה להעלות את רמותיו של חלבון טאו, שגם הוא חלבון ששינוי בו מקושר למחלה.

מחקר אחר שבדק את הקשר בין מחזור השינה ואלצהיימר והתפרסם בשנת 2104, מצא, בבדיקה בחיות מעבדה, כי חוסר שינה כרוני מעלה את רמות חלבון העמילואיד במוח, דבר שעלול להאיץ את מחלת האלצהיימר מבחינה פתולוגית.

מה הקשר בין שינה לזיכרון?

עוד נכתב במחקר על חשיבות השינה לפעילות הזיכרון. חילקו את סוגי הזיכרון ומצאו כי צורות זיכרון מסוימות דורשות סוגי שינה שונים – זיכרון דקלרטיבי (זיכרון האוגר מידע בו אנו משתמשים בצורה מודעת) דורש שינה מסוג Non REM  (גלי שינה איטיים) בעוד זיכרון לא דקלרטיבי (כמו כישורים טכניים וכד') דורש את השינה מהסוג השני – שנת ה REM. שינה לא איכותית או מחסור שינה אלו מצבים העשויים לפגוע בתהליכי זיכרון.

יש לציין כי מחלת האלצהיימר עצמה מתאפיינת בהפרעות במחזור השינה ויתרה מזאת, שינויים בשינה נראו כמקדימים את הסימפטומים הקוגניטיביים של המחלה.

מהו המנגנון המקשר בין מחסור בשינה למחלת האלצהיימר?

כיום לא ידוע המנגנון בצורה מוכחת, אך יחד עם זאת, קיימים כמה תיאוריות בנושא. אחת התיאוריות גורסת כי שנת גלים איטיים – Non REM – מובילה לירידה בפעילותם של נוירונים (נוירונים הינם תאי העצב במוח), דבר המגן מפני עלייה ברמתם של חלבוני עמילואיד מסוג בטא. דבר זה תורם במניעת יצירת פלאקים של עמילואיד. כתימוכין לתיאוריה זו ישנם ניסויים בעכברים המראים כי עלייה ברמותיו של חלבון עמילואיד בטא קשורים בצורה הדוקה לפעילותם של תאי העצב במוח ולמצב של ערות.

תוצאות אלו מזכירות שוב את חשיבותה של השינה לגוף האדם ולבריאותו ומצביעות על קשר אפשרי בין מחסור בשינה ובין מחלת האלצהיימר.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר