חולי סרטן והסיכון לאלצהיימר

מחקרישנה דעה מפולגת בקרב הציבור על ההשפעה של מחלות כרוניות על הבריאות הכללית שלנו. יש הסבורים כי אדם שחלה בעבר במחלה קשה, גם אם החלים ממנה, יהיה מועד יותר בעתיד לחלות במחלות נוספות.

מאידך, ישנה קבוצה של אנשים שסוברים כי העובדה שאדם היה חולה בעבר במחלה קשה והצליח להחלים ממנה מעידה על עמידות מסוימת ויכולה לסייע לו בכך שהיא למעשה "מחשלת" ומפחיתה את סיכוייו לחלות במחלות קשות נוספות בעתיד.

מחקר חדש, שנערך על ידי מערכת הבריאות בעיר בוסטון שבארה"ב הוא מהמאששים של הקבוצה השנייה של האנשים שכן לפי הממצאים שלו, אנשים שחלו בסרטן והצליחו לשרוד את המחלה נמצאים בסיכון נמוך יותר לחלות בסרטן מאשר אנשים שלא חלו בעבר במחלת הסרטן.

על סרטן ואלצהיימר

סרטן היא מחלה שבבסיסה עומד פגם במנגנון ההתחלקות של התאים. פגם זה גורם לתאים להתחלק ללא שליטה ובקרה ועל ידי כך ליצור גידול שיכול לשלוח גרורות למקומות מרוחקים בגוף ולפגוע בתפקוד התקין של איברים. הטיפול בסרטן הוא מגוון ונע מטיפולים קרינתיים וכימותרפיים ועד לתרופות ביולוגיות מתקדמות.

מחלת האלצהיימר היא המחלה השכיחה ביותר בעולם המערבי שגורמת לדמנציה– פגיעה ביכולות הקוגניטיביות של אדם. מדובר במחלה חשוכת מרפא המתבטאת בהידרדרות קוגניטיבית מתמשכת לארוך שנים עד למוות מייסר למדי.

גם מחלת הסרטן וגם מחלת האלצהיימר מהוות אתגר לחוקרים ורופאים ברחבי העולם כולו בעוד שהם מנסים למצוא על דרכים למנוע את הופעתם ולטפל בהן.

המחקר החדש, מסקנותיו ותוצאותיו

בחודש יולי האחרון התפרסם מחקר שנערך על ידי חוקרים שמהווים חלק ממערכת הבריאות בבוסטון. המחקר התבסס על נתונים רפואיים של 3.5 מיליון איש הנמצאים במערכת הבריאות של בוסטון ובא לבחון את הקשר שבין מחלת הסרטן למחלת האלצהיימר.

החוקרים מצאו כי אנשים שחלו בסוגים שונים של סרטן הראו סיכוי נמוך יותר באחוזים שנעו בין 9 ל- 51 אחוזים לחלות באלצהיימר בעתיד.

אחוז ההפחתה בסיכון לחלות באלצהיימר היה המשמעותי ביותר בקרב אנשים ששרדו את סרטן הכבד ועמד על 55%. עוד מצאו החוקרים כי אנשים שחלו בסרטן לבלב הפחיתו את הסיכון לחלות באלצהיימר ב- 44%, סרטן ושט- 33%, לוקמיה- 31%, סרטן ריאות – 25% וסרטן כליות 22%.

המחקר לא הצליח להראות כי קיימת השפעה על תחלואה באלצהיימר בקרב אנשים שחלו בסרטן הפרוסטטה או סרטן מסוג מלנומה. המחקר גם לא בדק את הקשר שבין סרטן שד לאלצהיימר היות ולא היו במאגר הנתונים מספיק חולים בסוג סרטן זה.

החוקרים חשבו על אפשרות כי אנשים שחלו בעבר בסרטן פשוט לתא שרדו עד גיל מבוגר מספיק בכדי לפתח אלצהיימר, אולם לאחר התחשבות בגורם הגיל החוקרים הגיעו למסקנה כי תוצאות המחקר שלהם לא מושפעות מתמותה מוקדמת יותר של אנשים שהחלימו מסרטן.

ניתוח מעמיק יותר של הנתונים הביא למסקנה כי אין מדובר בסרטן עצמו שהיווה גורם מגן מפני תחלואה באלצהיימר אלא יותר סוג הטיפול שהחולים קיבלו: חולים שטופלו על ידי כימותרפיה הראו ירידה בתחלואה באלצהיימר בעוד שחולים שקיבלו טיפולים בקרינה לא הראו את אותה השפעה.

החוקרים גורסים שהמסקנה מהמחקר לא צריכה להיות שטיפולי כימותרפיה יעילים בהפחתת הסיכוי לאלצהיימר, אלא שיש לבחון עתה מהו מנגנון הפעולה דרכו התרופות הכימותרפיות משפיעות על התחלואה באלצהיימר ומצמצמות אותה.

המחקר טרם התפרסם במגזין רפואי כלשהו היות ועליו לעבור שלבי ביקורת שונים, אך הוא הוצג בכנס הבינלאומי האחרון של איגוד האלצהיימר.

ראו גם:

הקשר בין סרטן העור לאלצהיימר

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר