מדוע חולי לב או סוכרת נמצאים בסיכון מוגבר לדמנציה?

מחקרבמרכז הרפואי Wake Forest Baptist, הממוקם בצפון קרוליינה שבארצות הברית, נערך לאחרונה מחקר שפורסם בכתב העת היוקרתי Journal of Diabetes and Its Complications. לפי המחקר, נראה כי אנשים הסובלים ממחלות לב וכלי דם (מחלות קרדיווסקולריות דוגמת יתר לחץ דם או טרשת עורקים) ואנשים הסובלים מסוכרת סוג 2, נמצאים בסיכון מוגבר להידרדרות קוגניטיבית בהשוואה לאוכלוסייה הכללית.

החידוש שבמחקר הנוכחי

מעניין לגלות שלפי הממצאים של המחקר, המחלות הקרדיווסקולריות משחקות תפקיד מרכזי בהידרדרות הקוגניטיבית, עוד לפני שניתן להבחין בנזקים שגורמות המחלות לכלי הדם וללב. יש לציין כי בעבר כבר בוצעו לא מעט מחקרים שניסו לבחון את הקשר המורכב שבין סוכרת סוג 2 לבין תוספת הסיכון לחלות בדמנציה. עם זאת, המחקר החדש הוא ככל הנראה הראשון שבו נבחנה ההשפעה של מצבים קרדיווסקולריים פרה-קליניים על ההתפתחות של הדמנציה.

לדברי החוקרים שערכו את המחקר, ניתן להבין כי כבר בשלבים הראשונים שלהן, המחלות הקרדיווסקולריות גורמות לנזקים מוחיים. עוד עולה מהמחקר כי ההסתיידות של כלי הדם, האופיינית לסוכרת סוג 2, היא הגורם העיקרי המוביל בסופו של דבר להידרדרות הקוגניטיבית ממנה סובלים חולי הסוכרת.

אודות המחקר

במסגרת המחקר החוקרים בחנו את הקשר בין הסתיידות של כלי דם לתפקוד קוגניטיבי. על מנת לעשות זאת הם עקבו בין השנים 1988-2006 אחרי 1443 משתתפים סך הכול. המעקב כלל בדיקות של כלי הדם ובדיקות של המצב הקוגניטיבי של המשתתפים כשכל משתתפי המחקר סבלו בתחילת המחקר מסיכון מוגבר לחלות בסוכרת סוג 2.

לאורך השנים שבהן התנהל המחקר, החוקרים הקפידו לבצע בדיקות פיזיולוגיות בתדירות גבוהה ומבחנים קוגניטיביים על מנת לבחון תפקודי חשיבה דוגמת מהירות עיבוד מידע, מיומנויות זיכרון וכישורים קוגניטיביים מרכזיים אחרים. לאחר עיבוד הנתונים נמצא כי המשתתפים שסבלו ממחלות לב וכלי דם טרום קליניות, נמצאו בסיכון מוגבר לפתח בעיות שונות בתפקוד הקוגניטיבי.

לדברי החוקרים, במקרים רבים מאוד ניתן לראות שהבעיות הקרדיווסקולריות, הן הגורם המרכזי המוביל להידרדרות קוגניטיבית בקרב החולים בסוכרת סוג 2. לפי התיאוריה שפיתחו החוקרים, על מנת שהמוח יוכל לתפקד באופן תקין מבחינה קוגניטיבית, הוא זקוק לאספקת דם יציבה וקבועה ומאחר והשילוב בין מחלות לב וכלי דם לבין סוכרת סוג 2 גורם לפגיעה באספקת הדם, הרי שבטווח הארוך התפקוד הקוגניטיבי התקין של החולה ייפגע בהכרח.

ההשלכות היישומיות של המחקר

החוקרים שערכו את המחקר מדגישים כי לאור הממצאים המעניינים והחדשניים שעלו מהמחקר, ישנה חשיבות עליונה לדאוג לכך שרופאים המטפלים בחולים הסובלים מסוכרת סוג 2, ייקחו בחשבון בין היתר את גורמי הסיכון הקשורים למחלות קרדיווסקולריות כיוון שגם מצבים ראשוניים ביותר של מחלות לב וכלי דם בקרב חולים סוכרתיים, עלולים להשפיע על המצב הקוגניטיבי שלהם בטווח הרחוק.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר