אריכות ימים מגנה מפני אלצהיימר?

מחקר - אריכות חיים תגן מפני אלצהיימרלפי מחקר חדש שנערך על ידי המרכז הרפואי של אוניברסיטת קולומביה בניו יורק, ארצות הברית, ילדים להורים שזכו לאריכות ימים, נוטים לפתח תסמינים של מחלת אלצהיימר בשלב מאוחר יותר של החיים,  בניגוד לאחרים.

אריכות ימים פירושה לחיות מעבר לגיל התמותה הממוצע, בקרב בני גילו של הפרט.

החוקרים גילו כי צאצאים של אנשים בעלי תוחלת חיים גבוהה, הצביעו על ירידה ב40 % בפגיעה קוגניטיבית, בטווח הגילים 65 ו79 , אולם נמצאו בסיכון זהה לפתח את מחלת האלצהיימר.

מטרת המחקר הייתה להבין את הסיבתיות והבנת הבסיס הגנטי לעיכוב מסוג זה, ובאמצעות כך לסייע לדורות הבאים בעיכוב הופעת בעיות הזכרון ואולי אף למצוא את הפתרון למניעת המחלה.

ממצאי המחקר

לצורך המחקר החדש, החוקרים גייסו נתונים בדבר הליקוי הקוגנטיבי בקרב 1,870 אנשים , מאריכי ימים. המחקר כלל משתתפים מניו יורק, מסצ'וסטס, פנסילבניה ודנמרק.

למחקר גויסו אף קרובי המשפחה של המתנדבים, אחיהם, ילדיהם, כמו גם בני הזוג לצורך השוואה. 1,510 משתתפים הציגו היסטוריה משפחתית של אריכות ימים במשפחה ו360 בני זוג.

38.5% מן המשתתפים לקו במחלת אלצהיימר אם כי שיעורים נמוכים מכך נמצאו בקרב מאריכי החיים, בהשוואה לבני זוגם.

המשתתפים נדרשו לעבור סדרת בדיקות אשר מדדה את הזכרון, יכולת התגובה, כישורי השפה ויכולת עיבוד מידע. החוקרים מצאו כי כ -6% מילדי המתנדבים הצביעו על לקוי קוגניטיבי בין הגילים  65 ו79 שנים, בהשוואה ל13% בבני זוגם ו 11% בקרב בני הדודים.

בהגיעם לגיל 90 ומעלה, שיעורי הליקוי הפכו לזהים אצל הקבוצות השונות. החוקרים משערים כי ייתכן שיש קשרים גנטיים ספציפיים אשר נשתמרו במשפחות האלה. בסיומו של המחקר הוסק כי מאריכי חיים, מעל גיל 90 נמצאים בסיכון זהה להתפתחות מחלת אלצהיימר באופן הזהה לאחרים, אולם ההפרעה במוחם מתפתחת בשלבים מאוחרים יותר של החיים.

מחקרים בתחומים אחרים הציגו מכנה משותף בדבר מנגנון ההגנה נגד מחלות לב וכלי דם בקרב מאריכי ימים. ממצא זה מצביע על כך שגורמים המגנים על מערכת הלב וכלי הדם, יכולים לסייע במניעת אלצהיימר. סברה זאת מתבססת על העובדה כי גורמים רבים המובילים לאלצהיימר חולקים מנגנון משותף האחראי על היווצרות דלקתית בכלי הדם שככל הנראה תורם גם למחלות לב וסרטן.

האם לגנטיקה קיימת השפעה?

סוגי הדמנציה התורשתיות השכיחות ביותר, מחלת אלצהיימר ומחלת הנטינגטון, מופיעות בדרך כלל בגיל מוקדם ובעלי מרכיב גנטי. גורמי סיכון למחלות כלי דם פועלים גם לעתים קרובות כגורמי סיכון למחלת אלצהיימר.

בנוסף, מחקרים בתחום אריכות הימים מציעים כי למרכיב הגנטי האחראי על מעבר השומנים בדם יש יכולת להגן מפני מחלת אלצהיימר. הראיות מצביעות על כך שגנים המשפיעים על אריכות ימים מגנים מפני ירידה קוגניטיבית ושיטיון.

לפי מחקרים שנערכו בארה"ב בשנים האחרונות, נמצא כי אנשים עם שני העתקים גנטיים האחראיים על אריכות ימים( CETP) , הציגו ירידה איטית יותר בזיכרון ואובחנו כבעלי סיכון נמוך יותר לפתח דימנציה ואלצהיימר. באופן ספציפי יותר, אותם המשתתפים שנשאו שני עותקים של גרסת CETP חיוביים, הציגו סיכון הנמוך ב 70% לפתח אלצהיימר בהשוואה למשתתפים שלא נשאו עותקים של גרסה גנטית זו.

לסיכום, שיעורי הליקוי הקוגנטיבי האופיינים למחלת אלצהיימר היו גבוהים יחסית.  השיעורים הושוו לבני המשפחה ובני הזוג, ונמצאו נמוכים יותר באופן משמעותי בניגוד לשיעורים בקרב בני הזוג. מתוך כך הוסק כי חל עיכוב בליקוי הקוגניטיבי במשפחות מאריכות ימים.

ראו גם:

מחקר כחול לבן פיתח טכנולוגיה חדיה להאטה ועיכוב של אלצהיימר

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר