מחקר: בעתיד ניתן יהיה לאבחן התפתחות מוקדמת של מחלת אלצהיימר

מחקר - דרך נוספת לגילוי אלצהיימרמחלת אלצהיימר היא הצורה הנפוצה ביותר של דמנציה. מספר חולי האלצהיימר בישראל, לפי הערכות עומד על 70 אלף עד 100 אלף איש.

שיעור התמותה מהמחלה נמוך ביחס למדינות מערביות אחרות. צוותי מחקר מארה"ב סבורים כי הימצאות של סממנים ביולוגיים בדגימה של נוזל המוח והשדרה, עשויים לשמש כאמצעי נוח לזיהוי מוקדם של התפתחות מחלת האלצהיימר.

חוקרים רבים סבורים כי סימן ההיכר של המחלה הוא נוכחות פלאקים של חלבון הנקרא עמילואיד, המצטברים בין תאי העצב במוח, דבר אשר מוביל לאובדן היכולת הקוגניטיבית וירידה בתפקוד.

למרות ההתקדמות המשמעותית ביכולתן של טכניקות הדמיה לספק את המבנה והתפקוד של המוח, מחקרים חדשים המבוססים על נוזל המוח והשדרה מסייעים לרופאים לבחון את התקדמות המחלה וזיהוי מוקדם, טרם הופעת השינויים הקוגניטיביים.

נוזל המוח והשדרה – חלבונים

נוזל המוח והשדרה הוא נוזל בגוף, הנמצא בחלל התת-עכבישי בין הגולגולת לבין קליפת המוח. נוזל זה נמצא גם בחדרי המוח ובתעלת עמוד השדרה. לפי מחקר אמריקאי, באוניברסיטת טקסס, נמצא כי ניתן לגלות מקטעים של חלבון מעוות בדגימות נוזל המוח והשדרה. על פי ממצאים אלה, ניתן למעשה לאבחן התפתחות מוקדמת של מחלת אלצהיימר, וזאת טרם הופעת שינויים קוגניטיביים אצל המטופל.

המחקר החדש

ממצאי המחקר מרמזים על כך שבקרוב רופאים יוכלו לאבחן את מחלת האלצהיימר מבעוד מועד ולפני שנגרם למוח נזק.

בפרט, החוקרים בוחנים חלבונים זעירים מעוותים, בנוזל המוח והשדרה שנלקחו מהחולים. חוקרים סבורים כי חלקיקי חלבון הם הגורם העיקרי למחלת האלצהיימר.

הממצאים פורסמו בכתבי עת והבטיחו כי רופאים יוכלו לאבחן את המחלה בטרם עת ואף למצוא טיפול מתאים אשר יפחית את הנזק המוחי  הנרחב המאיים על המטופלים.

מדענים נהגו לחשוב כי פלאק עמילואיד (מצבורי חלבון) הוא הבעיה העיקרית במחלת אלצהיימר.
כעת ברור שגושי החלבון הם לא הגורם העיקרי ואינם הסממן המקדים למחלה. הסממנים המוקדמים הם חלבוני אוליגומרים Aβ, לטענת החוקרים.

זו היא מולקולת המפתח אשר יכולה להיות האמצעי הטוב ביותר והאמין ביותר, אשר צפוי לסייע באבחון מוקדם.

הבעיה הגדולה ביותר בתחום עד כה, הייתה כי לא ניתן היה לאבחן חולים עד להופעת התסמינים, השינויים במוח אשר נצפו באמצעי הדמיה ועד לשלביה המתקדמים של המחלה.

כעת, סוברים החוקרים כי החלבונים הזעירים המעוותים נמצאים בנוזל המוח והשדרה, מספר עשורים טרם הופעת התסמינים הקוגניטיביים.

עוד הראו החוקרים כי באמצעות טכנולוגיות חדשות ניתן לזהות את החלבונים בריכוזים נמוכים מאוד, על ידי לקיחת דגימות מנוזל המוח והשדרה.

הצעד הבא , לטענת החוקרים, הוא להתאים את הטכנולוגיה לשימוש בדגימות דם או שתן, פעולה אשר עשויה להקל על תהליך האבחון. לשם כך נדרשים אמצעים ומשאבים רבים יותר, עבור המשך המחקר.

חשיבותו של האבחון המוקדם

למרות שלא ניתן לעצור את המחלה ולהעלימה, אבחון מוקדם מאפשר לאנשים עם דמנציה ובני משפחותיהם ליהנות מטיפולים אשר מטרתם להקל על התסמינים, לתכנן את העתיד, להעניק הזדמנות להיערכות מוקדמת ולאתר מומחים בתחום.

זיהוי מוקדם מסייע לרופא לטפל בבעיות ולמנוע סיבוכים אפשריים. כמו כן, אבחון מוקדם מאפשר לרופא להתאים למטופל תרופות מרשם אשר עשויות להקל על התסמינים.

פריצות דרך עתידיות

חוקרים רבים מחפשים דרכים חדשות לטיפול באלצהיימר. תרופות הנוכחיות מקלות על התסמינים אם כי אינן מרפאות את החולה.

פריצות הדרך הנדרשות צריכות להתבסס על עיכוב המחלה, העלמותה והפחתה בנזקים הקוגניטיביים. ישנן מספר תרופות הנמצאות בבדיקה ובפיתוח, לשם כך נדרשים ניסויים רבים בתחום.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר