חדר סנוזלן לטיפול בדמנציה

טיפול בדמנציהדמנציה הינה תופעה חשוכת מרפא, בעלת אופי כרוני ומתקדם. הדמנציה הינו שם כללי למספר מחלות אשר פוגעות ביכולת הזיכרון, הדיבור, ההבנה והתקשורת.

משום כך, נעשית חשיבה עמוקה על סוגי הרפואה האפשריים לטיפול במחלה או לפחות להטבת איכות החיים עמה, לחיים פשוטים יותר הן לחולים והן לבני משפחתם המטפלים בהם.

הדמנציה אופיינית יותר בגילאים המבוגרים. על פי הסטטיסטיקה, מעל גיל 80 יסבלו מדמנציה בדרגת חומרה זו או אחרת, כ-40% מהאוכלוסייה.

מעבר לטיפולים הקיימים בדמנציה, כמו הטיפולים התרופתיים, אשר נועדו לעכב את התפתחות המחלה, הטיפול בסנוזלן נועד לשפר את איכות חייו של המטופל.

לטיפול זה אין כל אפקט מרפא, אולם הוא נמצא יעיל בשיפור הסימפטומים של חולים אלה. חולים רבים מרגישים טוב יותר בניהול עצמם ומחלתם, ומרגישים כי פעילות, גירויים וטיפל צמוד מיטיבים איתם ועם תחושתם. ההפניה לטיפול נעשית דרך הרופא המטפל לאחד מהמרכזים הקיימים בארץ.

הטיפול בסנוזלן

הטיפול בסנוזלן, או בשמו האחר "הטיפול הרב חושי" הומצא לראשונה בהולנד בשנות השבעים, ללא קשר לדמנציה.

שיטת טיפול זו הומצאה עקב קושי תפקודי של חולים במצבים של פיגור שכלי. ממציא השיטה מצא הבדלים בין תחושת הנוחות של המטופלים השונים במקומות הטיפול השונים.

כיום, שיטה זו מיושמת כאשר היא מנסה לעורר את חושיו השונים של המטופל באמצעות אמצעים כמו מזרונים (חוש המישוש), אורות (חוש הראייה) ועוד.

כל הטיפול חייב להיעשות באווירה רגועה ונעימה, הן למטופל והן למטפל. את צורת הטיפול, ההתקדמות ודרך הגירוי, קובע המטופל עצמו.

המטפל אשר נמצא לאורך כל הטיפול בחדר, נשאר קשוב למשוב אשר הוא מקבל על משך הגירוי ורצונותיו של המטופל, ויכול להיענות לצרכיו.

שיטה זו של הקשבה גורסת כי על המטופל לקחת חלק פעיל בניהול הטיפול של עצמו. עובדה זו יכולה לעזור לו לאחר מכן, גם באקטיביות בחיי היום יום. מעבר לכך, ההקשבה והסובלנות, מעלים את רמת אמונו באנשים אחרים. דבר המאפשר לו תקשורת טובה וברורה יותר עם הסובבים.

מהלך הטיפול

שיטה זו הצליחה מאד בהולנד על מחלות ומקרים כמו דמנציה, פיגור שכלי ואף אוטיזם. היתרונות הברורים של שיטה זו היא שיפור יכולות קוגניטיביות, רצון לתקשורת והעלאת יכולת הקשב והריכוז, במיוחד אצל חולים דמנטיים.

מעבר לכך, טיפול זה יעיל בשיפור מצבי הרוח בהם מתאפיינים החולים, כמו למשל דיכאון והרגשת חוסר תכלית אשר קשורה למצב המחלה המתפתח.

בישראל, נעשתה עבודת קידום של השיטה, בבית איזי שפירא. טיפול זה נחקר, קודם והותאם לצרכים הישראליים בצורה מיטבית. כיום, פזורים בארץ מאות מרכזים אשר מטפלים בחדרי סנוזלן ומראים יעילות רבה על מטופלי דמנציה רבים.

הטיפול אורך כחצי שעה עד שעה, בו נכנס המטופל לחדר מצופה במזרונים, כריות, אורות, מוזיקה, ריחות וטעמים, פופים, בועות וגירויים חושיים שונים וצבעוניים.

המטופל יכול לעבור מגירוי לגירוי, על פי רצונו, משכי הזמן אשר מתאימים לו, ודרישותיו ברגע נתון.

למרות הגירויים הרבים, מטרת הטיפול היא לתת מקום רגוע ושקט למטופל, ולו רק עקב עצם היותו עצמאי ומחליט.

שיטה זו הינה שיטה בה האקטיביות של המטופל אינה מובנית או מוכתבת מ"למעלה", הוא נמצא חופשי לבחור ולעשות ככל העולה על רוחו, במטרה לעודד אותו להיות אקטיבי גם בפעילויות אחרות, ולהוריד באופן משמעותי את מרכיב האפתיה האופיינית לחולים אלה.

חדר זה ושיטת טיפול זו הוכחה, בין היתר, ככזו המצליחה לשכך כאבים כרוניים, במיוחד של חולים דמנטיים על ידי השכחת הכאב לזמן מסוים.

ראו גם:

מהם תסמינים של מחלת דמנציה

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר