לחץ נפשי גורם לאלצהיימר בקרב נשים

אלצהיימראלצהיימר היא מחלה אשר פוגעת באזורים של תפקוד עילאי במח (אזורים שאחראיים על תחומים שונים של חשיבה והתנהגות אנושית). במהלך המחלה, מתנוונים ומתים עוד ועוד תאים באזורים אלו ולכן ככל שהמחלה מתקדמת, כך יורדת יכולתו של החולה לבצע פעילויות קוגניטיביות שונות.

אחת הפגיעות המוכרות והמשמעותיות ביותר של המחלה היא בזיכרון. בהתחלה, הפגיעה אינה בולטת וגורמת לחולים לשכוח דברים "קטנים" ויומיומיים- איפה שמתי את המפתח? האם כבר לקחתי את הכדור? באיזו שעה עלי להגיע להצגה?

ככל שהמחלה מתקדמת, כך הפגיעה בזיכרון נעשית משמעותית יותר ויותר ומקשה על האדם לתפקד באופן יומיומי ובסיסי. בשלבים מתקדמים לא זוכרים החולים אפילו את בני משפחתם הקרובים ביותר.

הגורמים למחלת אלצהיימר אינם ברורים לרופאים (המומחים בתחום הם רופאים פסיכוגריאטרים ונוירולוגים). כמו שלא ניתן לרפא את המחלה, גם לא ניתן למנוע אותה ולא ניתן לנבא את התפרצותה מראש. יחד עם זאת, מחקרים שונים מוצאים קשרים מובהקים בין אורחות חיים לבין הסיכוי לחלות באלצהיימר.

קשר בין אלצהיימר ללחץ

במחקר שנערך באוניברסיטת גטבורג אשר בשוודיה, מצאו חוקרים קשר בין נטייה לסבול מלחץ נפשי לבין הסיכוי לחלות באלצהיימר. המחקר התבצע בקרב מעל 1400 נשים בנות 38-60, וכלל בחינה של רמת הלחץ שלהן בשלוש בדיקות שונות, שביניהן חלפו 6 שנים (1968, 1974 ו-1980). המחקר הגדיר לחץ נפשי כתחושות של מתח או עצבנות, בליווי חרדות וכן הפרעות שינה מתמשכות (לפחות חודש).

מתוך כלל הנבדקות, 161 נשים חלו בהיותן קשישות באלצהיימר. בבחינה סטטיסטית של הקשר בין המחלה לבין מצבי הלחץ שנבדקו בשנים מוקדמות יותר, נמצא כי הסיכוי של הנשים הלחוצות לחלות עלה ב-73% ביחס לשנים שלא סבלו מלחץ. ככל שהלחץ היה מתמשך יותר (כלומר, חזר על עצמו ביותר בדיקות), כך ההסתברות לחלות במחלה עלתה.

למרות שלא ניתן לומר זאת בוודאות, נראה כי הסיבה לקשר שנמצא בין לחץ נפשי לבין הסיכוי לחלות באלצהיימר נובע מכך שתחושות הלחץ פוגעות באזורים במח האחראיים על הזיכרון.

בנוסף לקשר ישיר זה, גורם לחץ נפשי לשינויים פיזיולוגיים נוספים שעשויים להיות קשורים לפגיעה והתנוונות של תאים במח. למשל, ידוע כי לחץ גורם ללחץ דם גבוה ואנשים שסובלים מלחץ דם גבוה פגיעים יותר לאירועים מוחיים (גם כאלה קטנים, שאינם מורגשים כאשר הם מתרחשים). אירועים מוחיים גורמים לפגיעה בתאי המח ויכולים להעלות את הסיכון לאלצהיימר.

בנוסף, לחץ נפשי בדרך כלל קשור לאורח חיים לא בריא- נשים לחוצות עוסקות פחות בספורט, אוכלות מזון פחות בריא ומאוזן ונוטות יותר לעישון או לשתייה. מחקרים שנעשו בנושא כבר הוכיחו כי ישנו קשר בין עישון ודמנציה, השמנת יתר ודמנציה, עששת ודמנציה וכדומה. כל אלה עשויים להשפיע על גורמים שונים שמעלים את הסיכוי לחלות בדמנציה ואלצהיימר. לעומת זאת, מחקר ישראלי מצא כי  צריכה מתונה של קינמון מעכב אלצהיימר, כמו גם שמן קוקוס.

הסכנה בלחץ נפשי

ראשית, יש לזכור שהקשר בין לחץ לאלצהיימר אינו חד-חד ערכי. ישנן נשים לחוצות שלא יחלו, ולהפך. יחד עם זאת, לחץ נפשי הוא בעיה בפני עצמה וכן גורם סיכון למחלות רבות ושונות, וכנראה שביניהן גם אלצהיימר. לכן כדאי להתייחס ללחץ נפשי כאל מחלה וגורם סיכון ולפעול למען שינוי המצב.

לחץ נפשי יכול להיגרם מאורח חיים מלחיץ ואירועי חיים שונים. שינוי של דפוסי החיים, סגנון, סביבה קרובה, ואפילו טיפול נפשי או שימוש בתרופות פסיכיאטריות מרגיעות, עשויים לעזור גם בהתמודדות עם הלחץ וגם עם הקטנת הסיכון לחלות באלצהיימר.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר