ויטמין E כמעכב אלצהיימר

ויטמין E מעכב אלצהיימר

ויטמין E מעכב אלצהיימר

אלצהיימר היא מחלה מתקדמת וקשה שפוגעת במערכת העצבים המרכזית שנפוצה במיוחד בקרב האוכלוסייה המבוגרת.

המחלה באה לידי ביטוי בניוון הדרגתי של תאי העצב במוח עד למוות המוחלט שלהם. שמה של המחלה ניתן לה על ידי אלואיס אלצהיימר שהיה החוקר הראשון שתיאר אותה בשנת 1906.

בשלבים המתקדמים של המחלה החולים הולכים לעולמם אך לא באופן ישיר כי אם באופן עקיף כפי שנפרט בהמשך מאמר זה.

מה הם הגורמים לאלצהיימר?

נכון לכתיבת שורות אלה טרם הצליחו החוקרים בתחום לבודד גורם אחד ויחיד שיש בו כדי להביא להתפרצות של המחלה ולכן היא נחשבת למחלה רב גורמית, כלומר למחלה שכדי שתתפרץ דרושים להתקיים מספר גורמים במקביל. להלן הגורמים המרכזיים:

  • מגדר – נשים חולות באלצהיימר יותר מאשר גברים.
  • גיל – השכיחות של מחלת האלצהיימר עולה עם הגיל.
  • השכלה – ככל שהאדם משכיל יותר כך הסיכוי שלו ללקות באלצהיימר קטן יותר.
  • גורמים גנטיים – למרות שאלצהיימר עדיין לא נחשבת למחלה גנטית, נראה שיש לה מרכיבים גנטיים מסוימים שטרם פוענחו עד תום.
  • מחלות – ישנן מחלות שמגדילות את הסיכון לחלות באלצהיימר וביניהן יתר שומנים בדם, סוכרת וכן חבלות חוזרות בראש שאופייניות לענפי ספורט שונים כמו אגרוף למשל.
  • הרגלי חיים – הימנעות מעישון, צריכת אלכוהול מועטה, חיים שלווים ועיסוק בפעילות פיזית מהווים גורמים שמקטינים את הסיכון לחלות באלצהיימר.

מה הם התסמינים של מחלת אלצהיימר?

מאחר ומדובר במחלה מתקדמת, הרי שהתסמינים הולכים ומחריפים לאורך השנים עם התקדמות המחלה. בשלב המוקדם של המחלה יופיעו קשיים וליקויים בזיכרון לטווח הקצר וביכולת ללמוד מידע חדש וחלק מהחולים יפגינו ליקויים ביכולת החשיבה המופשטת.

בנוסף לכך התסמינים המוקדמים יכולים להיות אדישות, אובדן יוזמה, קושי בהערכת זמן וחשדנות. השלב השני של המחלה נקרא השלב הקל ובו מתרחשת החמרה ביכולת ההתמצאות וביכולת הזיכרון. במקביל לכך מתחיל קושי ביכולות הניהוליות, מופיעה איטיות מחשבתית ותנועתית וזהו השלב שבו רוב החולים פונים לאבחון.

השלב השלישי נקרא גם השלב הקשה ובו קיימת הפרעה מאוד חמורה בהתמצאות ובזיכרון. בשלב זה החולים מתקשים לזהות את בני משפחתם, מאבדים את השליטה על הסוגרים וכושר התנועה הולך ודועך במקביל ליכולת לבצע פעולות יומיומיות פשוטות.

השלב האחרון של המחלה נקרא השלב הסופי ובו החולים לא מסוגלים עוד לתקשר או לבצע כל פעילות עצמאית שהיא. בשלב הזה לרוב החולים מפתחים פצעי לחץ, סובלים מנוקשות ועיוותים בגפיים ומתילים לפתח זיהומים שונים שלרוב מביאים למותם.

הטיפול בוויטמין E

המחקר בתחום האלצהיימר (שכיום היא עדיין מחלה חשוכת מרפא) אינטנסיבי ביותר כשחדשות לבקרים אנחנו עדים לתגלית מרעישה חדשה.

במאמר זה נזכיר מחקר חדש שנערך בארצות הברית שבו גילו החוקרים כי נטילה של ויטמין E במינון מאוד גבוה מצליחה לגרום לעיכוב בתהליך ההידרדרות האופייני למחלת אלצהיימר.

עד לאחרונה נכתבו מספר מאמרים שגרסו כי מדובר על תוסף מסוכן וקטלני שנמצא מקושר לעלייה בסיכון לחלות בסרטן הריאות ולתמותה מוגברת. עם זאת, במחקר הנוכחי שבדק 613 חולי אלצהיימר התברר כי נטילה של 2000 יחידות של ויטמין E  הביאה להפחתת הסיכון להידרדרות ב-19%. לטענת החוקרים נטילה של ויטמין E  במינון הנ"ל מביאה לעיכוב של חצי שנה בהידרדרות.

בנוסף לכך נמצא כי הקבוצה שנטלה את הוויטמין נזקקה לשעתיים פחות של סיוע מדי יום. ויטמין E לוקח חלק בתהליך הייצור של כדוריות דם אדומות וחיוני לתפקוד הריאות והלב וליצירת אנרגיה.

הוויטמין מייצב את ממברנות התאים על ידי כך שהוא מונע את החמצון שלהן. הסברה המדעית היא שנטילה של הוויטמין במינון הנכון והאופטימאלי מסייעת להילחם ברדיקלים החופשיים שפוגעים בתאים ומסבים להם נזק חמצוני.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר