הקשר בין תזונה נכונה למחלת אלצהיימר

תזונה ואלצהיימרחוקרים משערים מזה זמן מה שבהתפתחותה של מחלת אצלהיימר מעורבים אלמנטים תזונתיים שונים. מחלת אלצהיימר היא מחלה המאופיינת בהתדרדרות קוגניטיבית, ומופיעה בשכיחות ניכרת בגיל המבוגר. הסיבות להתפתחותה של המחלה אינן ידועות, אם כי מספר גורמי סיכון הוצעו ונחקרו במחקרים שונים.

האם יש קשר בין מצבו התזונתי של החולה לבין מחלת אלצהיימר?

אומגה 3, ויטמינים מקבוצת B, ותפקוד קוגניטיבי

מזה שנים רבות ידוע שמחסור בויטמין B12 יכול לגרום למצבים "דמויי דמנציה", ולחקות את מחלת אלצהיימר.

מצב זה הפיך לעיתים קרובות לאחר מתן תוספות של הויטמין. ויטמין נוספים ידועים כחשובים גם הם לפעילות תקינה של מערכת העצבים, כמו ויטמין E וניאצין. לכן, קשר בין חוסרים תזונתיים לאלצהיימר אפשרי והגיוני מהפן הביולוגי התיאורטי.

עם זאת, מחקרים שונים במהלך השנים שכללו ניסיונות למתן של תוספים תזונתיים לחולי אלצהיימר לא הצליחו להראות שיפור במצב הקוגניטיבי והתפקודי של החולים.

אף על פי כן, נמצא שמוצרים שונים בדיאטה מפחיתים או מגבירים את הסיכון לחלות באלצהיימר. תזונה עשירה בירקות פירות ודגים ידועה כמסייעת לתפקוד המוחי, בניגוד לתזונה עשירה בבשר ובשומן.

הקשר בין גורמים תזונתיים למחלת אלצהיימר

לאחרונה, פורסם בכתב העת החשוב Neurology מחקר שבדק את הקשר בין גורמים תזונתיים שונים כפי שנמדדו בבדיקות דם, לבין מחלת אלצהיימר. בדיקה של מרכיבי תזונה בבדיקה דם אובייקטיבית יותר מבדיקה המבוססת על התזונה המדווחות של הנבדק. דיווח יכול להשמיט פרטים שנשכחו, ללקות בחסר או בעודף, ולכלול טעויות שונות, שבדיקת דם,  האובייקטיבית יותר, חפה מהם.

עבור המחקר, החוקרים בנו סדרה שלמה של בדיקות דם – מעל שלושים בדיקות שונות שיצרו מודל תזונתי מקיף לכל נבדק. החוקרים בדקו את הקשר בין סמנים תזונתיים אלו לבין תפקוד קוגניטיבי ומצבו של המוח כפי שנמדד בבדיקת MRI. הנבדקים במחקר היו קשישים בגיל ממוצע של 87.

החוקרים מצאו, שרמתם של מספר ויטמינים וחומרים אחרים נקשרה לפעילות קוגניטיבית טובה יותר. קשר חיובי כזה נמצא ביחס לויטמין מקבוצת B – B1, B2, B6, B12 וחומצה פולית.

בנוסף, רמות גבוהות של הויטמינים C, E, ו – D נקשרו גם הם לתוצאות טובות יותר מבחינה קוגניטיבית אצל הנחקרים. גם רמות גבוהות של אומגה-3 נמצאו קשורות למצב טוב יותר של המוח בבדיקת MRI ובדיקות קוגניטיביות. בניגוד לכך, שומני טרנס נמצאו קשורים לפעילות מוחית ירודה ונפח קטן יותר של המוח בבדיקות הדמייה. תזונה ים תיכונית למשל, המכילה לרוב הרבה אומגה 3, הוכחה במחקר כגורמת לשכיחות נמוכה ללקות באלצהיימר.

סיכום המחקר ומסקנות

החוקרים מסכמים, ששינויים ברמות הויטמינים ואלמנטים נוספים בתזונה בין קשישים שונים יכולים להסביר חלק נרחב מהשונות הקוגניטיבית והתדרדרות הקוגניטיבית בגיל המבוגר.

ייתכן שבגלל מורכבות הקשרים המטבוליים בגוף והיחסים המסועפים בין אלמנטים שונים בתזונה יש צורך במחקרים מקיפים וכוללים כדי לבדוק באמת את השפעות התזונה על המצב הקוגניטיבי.

בכל אופן, נראה שיש מקום להעמיק ולחקור את הקשרים בין רמות ויטמינים בגוף ופעילות המוח – ברמה המעבדתית הקדם קלינית, וברמה הקלינית.

ייתכן וטיפולים שונים לבעיות קוגניטיביות בגיל המבוגר ייכללו הערכה וטיפול תזונתי מורכב. כפי שכבר נמצא במחקרים קודמים, דיאטות עשירות בירקות ממשפחת המצליבים, ירקות עליים, פירות ודגים הן דיאטות בריאות המסייעות לתפקוד המוח, ואילו דיאטות שעשירות בבשר, גבינות עתירות שומן, חמאה ושומן טרנס הן דיאטות מזיקות וכדאי למעט במרכיבים אלו ככל שניתן.

ראו גם:

ויטמין D ומחלת אלצהיימר

אבחון אלצהיימר

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר