בעיות הבנה מרמזות על אלצהיימר

הבנהמחלת האלצהיימר היא מחלה ניוונית של המוח המתבטאת בהתדרדרות קוגניטיבית הדרגתית. בשנים האחרונות נעשים מאמצים רבים לגילוי דרכים לאבחון מוקדם של מחלת האלצהיימר, באמצעות מבחנים נוירו-פסיכולוגיים שונים.

אחת האבחנות הקשורות למחלת האלצהיימר הוא מצב הנקרא ליקוי קוגניטיבי מתון, אשר מעיד על תחילתה של ירידה קוגניטיבית ונחשב למצב שעלול להתקדם לאלצהיימר.

אנשים הסובלים מליקוי קוגניטיבי מתון, לרוב יפתחו את מחלת האלצהיימר תוך מספר שנים, וכיום נעשים מאמצים רבים לאבחן את המצב כבר בשלב מוקדם. ליקוי קוגניטיבי מתון מתבטא בעיקר בירידה בזיכרון לטווח הקצר, ותוך מספר שנים הופך לדמנציה המתבטאת גם במישורים קוגניטיביים נוספים.

מחקר נוסף הראה שהפגיעה הקוגניטיבית יכולה להתבטא עוד לפני הביטוי הקוגניטיבי המתון בהופעת ליקויים בעיבוד הסמנטי, המרמזת על התנוונות המוח ותחילת הירידה הקוגניטיבית שמובילה לליקוי קוגניטיבי מתון ובסופו של דבר לאלצהיימר. באמצעות אבחון הליקויים הסמנטיים, ניתן לאתר את חולי האלצהיימר הפוטנציאליים בשלב מוקדם יותר, ובכך לאפשר להם להכיר את מצבם ולנסות לטפל בו ולהכיר את עתידם.

מהו עיבוד מידע סמנטי?

עיבוד מידע סמנטי הוא פעילות מוחית חשובה ביותר המאפשרת את יכולתנו להבין את משמעות המילים. תפקוד זה לא נבדק בדרך כלל בבדיקות השגרתיות לזיהוי מוקדם של אלצהיימר או ליקוי קוגניטיבי מתון, ועל פי חוקרים ממכון המחקרThe Feinstein Institute for medical Research, זיהוי של פגיעה בעיבוד המידע הסמנטי מעיד על תחילתו של התהליך המוביל לאלצהיימר, ומופיע בשלבים רבים של המחלה.

על מנת לבדוק את העיבוד הסמנטי, החוקרים ביצעו מבחן אשר נקרא "מבחן גודל" – מבחן בו הציגו לנבדקים שני פקטים וביקשו מהם להגיד מה גדול יותר. לדוגמא, כאשר שאלו את הנבדקים "מה גדול יותר, נמלה או פיל?", נבדקים בעלי פגיעה בעיבוד המידע הסמנטי לא ענו על השאלה כשורה.

שלב נוסף בבדיקה היה על ידי הצגת תמונות:

  • כאשר הראו תמונות בהן ההבדל בין הפרטים ברור (כמו לדוגמא פיל גדול ונמלה קטנה), גם חולי אלצהיימר וסובלים מליקוי קוגניטיבי מתון הצליחו לענות על השאלה.
  • לעומת זאת, כאשר הראו להם תמונות בגדלים זהים, התקשו החולים להעריך מי בפועל גדול יותר, לעומת האנשים הבריאים שענו על השאלה נכונה.

יכולת העיבוד הסמנטי כמרכיב בתפקוד הקוגניטיבי

במחקר זה, אשר נעשה על 127 אנשים (70 בעלי תפקוד קוגניטיבי תקין, 25 עם ליקוי קוגניטיבי מתון ו-27 חולי אלצהיימר), ניתן היה לראות הבדלים בין הליקוי ביכולת העיבוד הסמנטי בין הקבוצות השונות: אנשים עם ליקוי קוגניטיבי מתון היו פחות טובים מאנשים בעלי תפקוד נורמלי, אך יותר טובים מחולי אלצהיימר. וכך, ניתן לראות שהליקוי בעיבוד הסמנטי נפגע בהדרגתיות, ויכול להעיד על הפגיעה הקוגניטיבית של המטופלים, ההולכת ומתדרדרת בהדרגה.

משמעות המחקר

מלבד ההתקדמות בהבנת השפעת מחלת האלצהיימר על התפקוד הקוגניטיבי, לתוצאות המחקר משמעות גדולה.

ההפרעה בעיבוד הסמנטי גורמת לפגיעה כלשהי בתפקוד היום יומי, ועל פי מבחנים שערכו לחולים יש להפרעה בעיבוד הסמנטי השפעה כלשהי על חיי היום יום. מכיוון שמדובר בתחום קוגניטיבי הניתן לתרגול באמצעות אימון מתאים, זיהוי הליקוי בעיבוד הסמנטי יאפשר לחולים לטפל בו על מנת למנוע את המשך התדרדרות המצב. וכך, למרות שמחלת האלצהיימר היא מחלה אשר הטיפול בה מוגבל, כאשר מבודדים את התפקוד הקוגניטיבי הקשור לעיבוד סמנטי ומתרגלים אותו, ניתן יהיה לשמור עליו ולמנוע ממנו להתדרדר גם כן, ובדרך זו לשפר את איכות החיים ולאפשר לחולים רמה מסוימת של תפקוד.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר