מיתוסים ועובדות לגבי מחלת אלצהיימר

אלצהיימר - מיתוסים ועובדותמיתוסים רבים התפתחו במהלך השנים סביב מחלת אלצהיימר, אשר מתווספים לסטיגמות הרבות ולעיתים השגויות על המחלה. נעלה בכתב מספר מיתוסים ידועים ואת העובדות הנכונות לגביהן:

גנטיקה

מיתוס – אם אחד מבני משפחתי חולה במחלת האלצהיימר, גם אני יכול ללקות בה.

עובדה – למרות שגנטיקה משחקת תפקיד כלשהו במחלת האלצהיימר, הדבר נכון לגבי חלק מצומצם מאד מן המקרים, רק כ- 7-10%  מחולי האלצהיימר לוקים בצורה הגנטית, הנוטה להתפרץ בגיל מוקדם יותר (בסביבות גיל 40) ולעבור בתורשה.

מרבית החולים סובלים מהצורה הספורדית של המחלה, אשר מתפרצת בגיל מבוגר יותר ולבני משפחתם יש רק סיכון גבוה במקצת מן האוכלוסיה הרגילה ללקות גם במחלה.

בעיות זיכרון

מיתוס – אובדן זיכרון פירושו מחלת אלצהיימר.

עובדה – לאחוז נרחב מהאוכלוסיה המבוגרת יש בעיות זיכרון, אשר לא בהכרח מצביעות על כך כי הם סובלים מאלצהיימר. גורמים רבים עלולים להוביל לפגיעה בזיכרון, כגון תהליכי זיקנה טבעיים, הפרעות בזרימת הדם בעורקי המוח, שינוי בלחץ התוך גולגולתי ועוד גורמים רבים.

כאשר אובדן הזיכרון משפיע על התפקוד היומיומי, ומשלב תסמינים כגון שינויי התנהגות וירידה ביכולת השיפוט התקינה, יש צורך לפנות לרופא מומחה לצורך קבלת אבחון.

חשיפה לאלומיניום

מיתוס – אלומיניום גורם למחלת האלצהיימר.

עובדה – למרות שמחקרים רבים נעשו על הקשר בין שני הגורמים, לא נמצאו עדויות כי אכן חשיפה מוגברת לחומר זה (שתייה מפחיות, בישול במחבתות וסירים) מעלה את הסיכון למחלה.

ידוע כי היחשפות למספר גורמי סיכון, בשילוב עם אורח חיים מסוים ומספר פגמים גנטים עלולים להוביל להתפתחות המחלה.

חיסון נגד שפעת

מיתוס – זריקות שפעת גורמות למחלת האלצהיימר.

עובדה – מחקר שפורסם על ידי רופא ממדינת דרום קרוליינה טען לעובדה זו. לעומת זאת, מחקרים סותרים רבים, טוענים כי הסיכון ללקות באלצהיימר אף יורד לאחר מתן זריקות לשפעת.

מניעת אלצהיימר

מיתוס – ניתן למנוע את מחלת האלצהיימר.

עובדה – אין כל טיפול הידוע כמונע את התפתחות המצב, אך יתכן ושמירה על אורח חיים בריא עלול להפחית במידה מסוימת את גורמי הסיכון למחלה.

ההמלצות כוללות הקפדה על פעילות גופנית, אכילת פירות וירקות רבים, הפחתת מידת המתח ביומיום, איזון לחץ הדם והשומנים בדם והימנעות מעישון.

ויטמינים

מיתוס – ויטמינים וצמחים מסוימים יכולים למנוע את המחלה.

עובדה – מחקרים נעשו על חומרים רבים במטרה לראות האם הם מסוגלים למנוע או להפחית את הסיכון ללקות באלצהיימר, עד כה מרבית המחקרים לא הציגו עדויות חותכות לגבי מניעת המחלה.

חומרים אשר נבדקו כוללים נוגדי חימצון ,ויטמינים כגון E, B ו- C , חומצה פולית, צמח גינקו בילובה וסלניום.

מילוי לשיניים גורם לאלצהיימר

מיתוס – מילויים מסוימים לשיניים יכולים לגרום לאלצהיימר.

עובדה – מילויים לשיניים מכילים בתוכם מספר חומרים, אחד מן החמרים היא כספית, מתכת נוזלית הידועה כרעילה לתאי המוח.

מחקרים רבים נעשו בתחום וההמלצה הגורפת היא כי שימוש במילויים אלו אינו גורם סיכון למחלת האלצהיימר וכי ניתן להמשיך ולעשות בהם שימוש.

אגרסיביות

מיתוס – כל חולי האלצהיימר הופכים בסופו של דבר אגרסיבים ואלימים.

עובדה – המחלה משפיעה בצורה שונה ביותר על כל אדם ואדם ובוודאי שלא כל אוכלוסיית החולים הופכת לאגריסיבית. חשוב להבין כי אובדן הזיכרון גורם לתחושת תסכול עמוקה ופחד אצל החולה.

כל חולה מתמודד עם תחושות אלו בצורה שונה. באמצעות אבחון של פסיכוגריאטר, תמיכה מתאימה ומציאת דרך להבעה נכונה של רגשות אלו, ניתן למנוע התפרצויות זעם אצל החולה.

טיפול באלצהיימר

מיתוס – יש טיפול למחלת האלצהיימר.

עובדה – עד היום לא נמצא כל טיפול הידוע כיעיל בפתירת הבעיה. קיימות מספר תרופות אשר יכולות להאט במקצת את התפתחות התסמינים, כמו רמבר, מריחואנה רפואית, אביקסה וכדומה, אך מרבית הטיפול הינו תומך בלבד.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר