כיצד ניתן למנוע אלצהיימר

מניעת אלצהיימרלמחלת האלצהיימר שתי צורות עיקריות, הצורה הפחות נפוצה מופיעה בגיל מוקדם (באזור גיל ארבעים), והצורה השכיחה יותר הנוטה להופיע בסביבות גיל 60 ומעלה. בשתי צורות המחלה, הפתולוגיה אשר נוצרת ברקמת המוח היא זהה אבל כפי הנראה הדרך המובילה לאותה בעיה היא שונה.

הבעיה העיקרית הנוצרת ברקמת המוח היא הצטברות של חלקיקי חלבונים הנקראים beta amyloid בין תאי העצבים, בעיקר באיזורים מסוימים אשר אחראים לפעילות קוגניטיבית.

הצטברות החלבונים במקרים מסוימים יכולה להיות מצב נורמלי באנשים מבוגרים, אך במחלת אלצהיימר כמות החלבונים היא גדולה והגוף מגיב בהפעלה של מערכת החיסון ביצירת תגובה דלקתית. כאשר ההצטברות של החלבונים הופכת למאסיבית והתגובה הדלקתית היא נרחבת, נגרם נזק לתאי המוח ונוצרים מעין משטחי חלבונים על גבי התאים הנקראים פלקים (plaques). בשלב זה לרוב יחלו להופיע תסמיני המחלה, המאופיינת בירידה בזכרון, בהליך המחשבה ובשינויים בהתנהגות.

כישלון הטיפול באלצהיימר

מרבית הטיפול התרופתי באלצהיימר מכוון נגד מניעת ההצטברות של חלקיקי החלבונים וחשוב לציין כי התוצאות הן מאכזבות למדי. יתכן והסיבה לכישלון הטיפולי היא העובדה כי קיים סיכוי שהדרך בה מצטברים החלבונים היא שונה בין שתי צורות המחלה, וכי הטיפולים הניתנים מכוונים לצורה הפחות שכיחה של אלצהיימר בגיל צעיר, המהווה רק כ-2% מן המקרים.

יתכן והצורה המופיעה בגיל מאוחר, קשורה יותר לגורמי סיכון נוספים אשר נוטים להשפיע על כלי דם. עובדה זו ידועה ממחקרים אשר מצאו קשר בין התפתחות מחלת האלצהיימר לבין מחלות אחרות הקשורות לבעיות בכלי דם כגון שבץ מוחי וסכרת מבוגרים. לכן, חלק משינוי הגישה הטיפולית במחלת האלצהיימר הוא מניעה וטיפול בבעיות כלי דם אחרות ועל ידי כך הפחתת הסיכון ללקות באלצהיימר. במילים אחרות, אם לא ניתן לטפל בצורה יעילה בבעיה עצמה, אולי פשוט עדיף למנוע אותה מראש?

איך ניתן להפחית את הסיכון לחלות באלצהיימר?

אנלוגיה לשינוי בגישה הטיפולית בין שתי צורות מחלת האלצהיימר, מגיע מטיפול במחלת הסכרת. סכרת נעורים היא מחלה הנובעת מתהליך חיסוני, בו למעשה מערכת החיסון תוקפת את תאי הלבלב ומובילה לחוסר באינסולין. סכרת מבוגרים נובעת בעיקר מאכילה עודפת אשר למעשה גורמת לתאי הגוף לאבד את היכולת להגיב לאינסולין, ובסופו של דבר "להתעייפות" הלבלב ולירידה בכמות האינסולין אשר התאים מסוגלים לייצר.

הטיפול בסכרת נעורים הוא על ידי מתן אינסולין, הטיפול הראשוני בסכרת מבוגרים הוא דיאטה מאוזנת, כלומר טיפול מניעתי. לכן יתכן כי בצורה המאוחרת של אלצהיימר, יתכן והטיפול המניעתי יראה תוצאות מרחיקות לכת, לעומת הגישה הקיימת כיום ומנסה לפרק את הצטברות החלבונים. הקשר בין סוכרת ואלצהיימר נבדק רבות במהלך השנים. במחקר שנערך לאחרונה נמצא כי ספריי אינסולין לאף מסייע לחולי אלצהיימר בכך שהוא מקל על תפקודם הקוגניטיבי ואף יכול למנוע את הידרדרותו.

המסקנה העיקרית הטמונה בהשוואה בין המחלות היא כי מניעה אגרסיבית של גורמי סיכון יכולה לסייע בהפחתת הסיכון ללקות באלצהיימר:

  • טיפול שוטף וקבוע במחלות לב וכלי דם ובסכרת.
  • דיאטה מאוזנת – אכילה מרובה של  חומרים נוגדי חימצון (אגוזים, ירקות, פירות) יכולה להועיל, זאת מכיוון שיתכן ורדיקלים חופשיים המיוצרים בתאי המוח תורמים לנזק הנוצר במחלה.
  • מחקרים שבדקו את הקשר בין טיפול הורמונאלי ואלצהיימר הראו כי מתן אסטרוגן ופרוגסטרון- יתכן ומסייע בהפחתת היכולת לייצר את חלקיקי החלבונים.
  • פעילות גופנית – מחקרים מראים כי אנשים המבצעים פעילות גופנית מגיל 30-40 מפחיתים את הסיכון להתפתחות אלצהיימר.
  • אבחון מהיר של מחלת האלצהיימר- אלהיימר הינה מחלה פסיכוגריטרית, פסיכוגריאטריה בין היתר מאבחן את ההפרעות הנפשיות של המחלה, דבר שיכול לסייע בטיפול מתאים.
  • מחקרים רבים בדקו את הקשר בין קפה ואלצהיימר, וגילו כי שתיית קפה בצורה מתונה עלולה להפחית את הסיכון לחלות באלצהיימר
  • צחצוח שיניים מדי יום, פעמיים ביום – על פי מחקרים קיים קשר בין עששת ודמנציה.

בשנת 2008 פורסם על פריצת דרך בתחום התרופות למחלת האלצהיימר. הבריטים פיתחו את התרופה רמבר, תרופה המעכבת את המחלה ומקלה על החולה .

להרחבה: אלצהיימר – מיתוסים ועובדות

למאמר נוסף בנושא מניעה ראו גם:

מניעת התפרצות מחלת אלצהיימר

אולי יעניין אותך גם:

מטפל סיעודי בבית או מעבר לבית אבות – זו השאלה!

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר