אכילת דגים וסיכוי לחלות באלצהיימר

אכילת דגים ואלצהיימרמחקר חדש מראה שאכילה של דגים עוזרת להגברת כמות החומר האפור במוח ולכן מפחיתה את הסיכון לחלות באצלהיימר. המחקר עוסק באכילה של עד 4 מנות דגים בשבוע, כאשר על מנת לקבל אפקט מיטבי על הדגים להיות אפויים או מבושלים. כבר אצל אנשים שאכלו מנת דגים אחת בשבוע ניתן לראות שיפור משמעותי, אך במידה ומדובר בדגים מטוגנים, לא מושג כל אפקט – כנראה מפני שאנשים שאוכלים דגים מטוגנים אוכלים גם תזונה שמנה יותר.

מחקרים קודמים על מחלת האלצהיימר

מחלת האלצהיימר היא מחלה חשוכת מרפא בה תאי המוח מתנוונים. המחלה מתפתחת באיטיות וגורמת לירידה קוגניטיבית הדרגתית, עד שבסופו של דבר החולה הופך לדמנטי לחלוטין, וחסר יכולת קוגניטיבית משמעותית. מדובר במחלה שכיחה יחסית, שגורמת להתדרדרות מהירה מאוד של אנשים רבים, ולמרות בריאות גופנית טובה תוך מספר שנים חולי אלצהיימר הופכים לסיעודיים לחלוטין.

לאורך שנים רבות חיפשו חוקרים מתחומים שונים דרכים להאט את ההתדרדרות הקוגניטיבית המאפיינת את האלצהיימר, והמחקר הנוכחי מראה שאכילה מסודרת של דגים יכולה לשפר את מצב המוח בצורה משמעותית ולהקטין את הסיכון לחלות באלצהיימר.

מוחו של חולה אלצהיימר

אלצהיימר היא מחלה שפוגעת בעיקר בחומר האפור – אלה תאי המוח שפגיעה בהם גורמת לירידה מהירה בתפקוד.

בבדיקות הדמייה של חולי אלצהיימר ניתן להבחין בירידה בנפח המוח, בעיקר באזורים הצידיים והקדמיים. כמו כן, מלבד החומר האפור, גם חלק מהחומר הלבן נפגם, ובך מוביל למותם של עוד תאים אפורים.

מהלך המחקר ותוצאותיו

במחקר המדובר לקחו החוקרים נבדקים בעלי תפקודים תקינים ורמה קוגניטיבית טובה, ונתנו להם לענות על שאלון שבוחן את אורח החיים, התזונה, צריכת סוגי מזון מסויימים וכו'. 10 שנים מאוחר יותר, חזרו החוקרים לנבדקים שהשיבו על השאלונים ובדקו את מצב המוח שלהם על ידי בדיקת MRI.

תוצאות המחקר היו חד משמעיות – נבדקים שאכלו לפחות מנת דגים מבושלים או אפויים בשבוע הראו נפח חומר אפור גדול יותר באזורי מוח מסויימים.

בין האזורים בהם עלה הנפח ניתן לראות אזורים משמעותיים ביותר מבחינת התפקוד הקוגניטיבי, כמו ההיפוקמפוס (אחראי על הזיכרון), האונה הפרונטלית ומבנים אנטומיים אחרים.

לעומתם, אצל הנבדקים שלא צרכו דגים על בסיס קבוע, נראתה התדרדרות הדרגתית שמעלה כמובן את הסיכון לחלות בעתיד באלצהיימר.

בשורה התחתונה – האם דגים באמת עוזרים להימנע מאלצהיימר?

מתוצאות הניסוי אפשר להבין שתזונה הכוללת דגים יכולה לעזור ולשפר את נפח החומר האפור, ובכך להקטין את הסיכון למחלת האלצהיימר.

חשוב לזכור שעל הדגים להיות אפויים או מבושלים, ואכילת דגים מטוגנים לא תורמת לשיפור נפח החומר האפור.

כמו כן, על מנת להימנע מניוון קוגניטיבי לא מספיק לאכול דגים, אלא יש לבצע פעילות גופנית, להקפיד על תזונה נכונה הכוללת מרכיבי מזון שונים, ולהמשיך לגרות את המוח גם לאחר גיל הפרישה.

עצם העובדה שתוצאות המחקר מצביעות על כך שדגים מטוגנים לא משפרים את המצב, מראה לנו את חשיבותו של אורח חיים בריא – אנשים שלא אוכלים הרבה דגים מטוגנים מקפידים עוד יותר על תזונה נכונה, נטולת שומן ובריאה, ולכן הסיכון שלהם לחלות באלצהיימר יורד בצורה משמעותית.

לסיכום, אכילת מנת דגים אחת בשבוע יכולה לעוזר לשפר אלמנטים שונים במוח שעוזרים להימנע בעתיד בהתדרדרות קוגניטיבית ובהגעה לאלצהיימר. אי לכך, חשוב להכניס לתזונה לפחות מנת דגים אחת בשבוע, ובכך לעזור למנוע את מחלת האלצהיימר וכמו כן לספק לגוף אבני בניין בריאות וטובות ובכך גם להימנע ממחלות אחרות.

ראו גם:

אומגה 3 מפחית את הסיכון לאלצהיימר

על פי מחקר: תזונה ים תיכונית מורידה את השכיחות של אלצהיימר

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר