תזונה ים תיכונית עוזרת לחולי אלצהיימר?

במחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת היוקרתי Neurology, נמצא כי אנשים מבוגרים שצורכים תזונה ים תיכונית, נהנים משכיחות נמוכה של מחלות נוירולוגיות לרבות אלצהיימר.

המחקר בוצע באוניברסיטת אלבמה שבארצות הברית בשיתוף עם קבוצת חוקרים מאוניברסיטת אתונה שביוון. במחקר לקחו חלק שבעה עשר אלף גברים ונשים סך הכול וגילם הממוצע היה שישים וארבע.

אודות המחקר

המחקר נמשך ארבע שנים סך הכול ובמהלכן המשתתפים היו צריכים לעבור אחת לשנה מבדקים קוגניטיביים ופיזיולוגיים במטרה לבחון את מיומנויות החשיבה ויכולות הזיכרון שלהם.

בנוסף למבחנים הקוגניטיביים והפיזיולוגיים, נאספו גם נתונים בנוגע להרגלי התזונה של משתתפי המחקר על מנת לבדוק מה היא ההשפעה של סוג התזונה על היכולות הקוגניטיביות של המשתתפים.

במהלך ארבע שנות המחקר נמצא כי שבעה אחוז מהמשתתפים סבלו מהידרדרות בתפקוד הקוגניטיבי.

פענוח הממצאים

לאחר ניתוח הממצאים שעלו מהמחקר הגיעו החוקרים למסקנה לפיה ישנו קשר בין שמירה על תפריט ים תיכוני לבין הסיכוי לסבול מפגיעה בתפקוד הקוגניטיבי. למעשה נמצא כי ככל שהמשתתפים הקפידו יותר על התפריט הים תיכוני, כך הסיכוי שלהם ללקות בבעיה בתפקוד הקוגניטיבי היה נמוך יותר. בנוסף לכך נמצא כי ההשפעה החיובית של התזונה הים תיכונית הייתה זהה בין המשתתפים ללא שום קשר למוצא האתני שלהם או לרקע הבריאותי שלהם.

עם זאת, נמצא כי התזונה הים תיכונית לא השפיעה כלל על ההידרדרות הקוגניטיבית שהתרחשה בקרב משתתפים שסבלו ממחלת הסוכרת.

תזונה ים תיכונית על קצה המזלג

המושג תזונה ים תיכונית בא לעולם בשנת 1993 בעקבות מחקר שהחל בשנות השישים שחקר את הרגלי התזונה של תושבי דרום איטליה, כרתים ויוון. הבחירה במדינות אלו לא הייתה מקרית כלל וכלל. במחקרים קודמים שנערכו באזורים אלה נמצא כי למרות ששירותי הרפואה במדינות אלו לא נחשבים למתקדמים במיוחד, עדיין תוחלת החיים של תושבי המדינות הנ"ל ארוכה במיוחד ושכיחות המחלות הכרוניות נמוכה במיוחד.

העקרונות של התזונה הים תיכונית שמקושרים כבר למעלה משני עשורים לבריאות טובה וגיל מופלג הם שימוש נרחב בשמן זית תוך הימנעות ממרגרינה או חמאה, צריכה של דגנים מלאים, מיעוט בצריכת שומנים רוויים, אכילה של שבע ביצים בשבוע, צריכה מועטה של דגים ועופות וצריכה מרובה של פירות וירקות טריים. כמו כן הדוגלים בתזונה הים תיכונית ממעטים בצריכת בשר אדום ומקפידים על שתייה מתונה של יין אדום.

הטיפול הטוב ביותר הוא המניעה

נכון ל-2015, הדמנציה היא תסמין שלא ניתן להעלים ולפיכך כיום רוב הטיפולים המיועדים עבור חולים הלוקים במחלות הגורמות לדמנציה מתבססים על ניסיונות דחיית ההידרדרות הקוגניטיבית בלבד. לצד התרופות הרבות שנרשמות לסובלים מדמנציה, משנה לשנה עולה מעמדה של התזונה כגורם מגן מפני הידרדרות קוגניטיבית בגילאים המבוגרים.

לדברי המומחים בתחום, הדרך המוצלחת והיעילה ביותר להפחית את נזקי מחלת האלצהיימר היא על ידי ביצוע של שלושה אימונים בשבוע הכוללים חצי שעה של הליכה מהירה או לחילופין שלושים דקות של אימוני כוח בשילוב עם תרגילים קוגניטיביים וכמובן צריכת מזונות בהתאם לתזונה הים תיכונית. עד כה היה ידוע כי תזונה עשירה באומגה שלוש מביאה להפחתת הסיכוי לחלות באלצהיימר באמצעות ויסות של חומרים מסוימים במערכת העצבים המרכזית. המחקר הנוכחי שנעשה בארה"ב למעשה מיישר קו עם הידוע עד כה.

עוד יש מה לחקור ולגלות

הממצא המרכזי של המחקר הוא שאדם המקפיד על צריכה קפדנית של תפריט ים תיכוני נהנה מהפחתת הסיכוי לסבול מפגיעה קוגניטיבית ושיטיון האופייני לגיל המבוגר בשיעור של קרוב לעשרים אחוז בהשוואה לאדם שלא מקפיד על צריכה של תפריט בהתאם לתזונה הים תיכונית.

עם זאת, לפי החוקרים שערכו את המחקר הנוכחי, עדיין יש לבצע מחקרים נוספים בתחום על מנת להבין מה הם המנגנונים הביוכימיים הקושרים בין התזונה הים תיכונית להפחתת הסיכוי לסבול מדמנציה ופגיעה קוגניטיבית.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר