הסיכון לחלות באלצהיימר פחת לפי מחקר מ-2014

במחקר חדש שפורסם לאחרונה בוצעה מטה אנליזה של חמישה מחקרים אפידמיולוגיים עדכניים שהראו כי חלה ירידה בהיארעות של הדמנציה בעולם.

לפי כותבי המאמר שערכו את המחקר נראה כי הירידה הדרמטית בשיעורי הדמנציה העולמיים היא תוצאה של עליה באיכות החיים, בשיפור הניכר בשירותי הבריאות ובעלייה ברמת ההשכלה.

מה שמעודד באמת בממצאים החשובים והמרתקים שעלו במחקר הוא לא עצם הירידה כי אם העובדה שככל הנראה ישנם גורמים מסוימים שיכולים להביא להפחתת הסיכון לדמנציה.

עד כה רוב המאמצים לפתור את תסמיני הדמנציה הושקעו בפיתוח של תרופות אך נראה כי למרות שאין בנמצא תרופה מוצלחת מספיק נכון להיום, בכל זאת נצפית ירידה בשיעורי הדמנציה ולפיכך ככל הנראה יש להשקיע משאבים גם בחיפוש אחר הגורמים הלא תרופתיים.

הגורמים המרכזיים

כותבי המאמר מצביעים על שני גורמים מרכזיים שלדעתם תרמו לשינויים הדרמטיים בהיארעות של הדמנציה בעולם.

הגורם הראשון הוא העובדה שיותר ויותר אנשים לומדים שנים רבות יותר גם בבתי הספר וגם במסלולים האקדמיים השונים והשני הוא העלייה במודעות למחלות לב ומזעור הגורמים שיכולים להוביל למחלות לב.

כיום ידוע שככל שהאדם משכיל יותר, כך הסיכון שלו לסבול מדמנציה נמוך יותר וכן ידוע כי אחד מגורמי הסיכון לדמנציה הוא מחלת לב.

העלייה בתוחלת החיים

באופן עקרוני מאחר ותוחלת החיים נמצאת בעלייה מתמדת רבים מניחים שבעתיד הלא רחוק נהיה עדים לעלייה משמעותית בשיעורי האנשים הדמנטיים באוכלוסייה אך החדשות הטובות הן שגם גיל תחילת הדמנציה עלה כך שהנחה זו ככל הנראה לא תתממש. הבריאות הפיזית והשכלית של האוכלוסייה משתפרת מאוד ובמקביל ניכרת הפחתה משמעותית בסיכון לחלות במחלות שונות.

גורמים מגנים

כותבי המאמר היו בין הראשונים להציע כי ככל שהאדם משכיל יותר כך הוא נהנה מסיכון מופחת יותר לסבול מדמנציה. בשנת 2008 הם פרסמו מאמר מפורסם מאוד בתחום שאחריו נכתבו מספר עבודות מחקר שהצביעו על מגמה דומה במספר מדינות בעולם.

בדיוק כפי שישנם גורמי סיכון מסוימים לדמנציה, כך גם ישנם גורמים מגנים מסוימים שמביאים להפחתה של הסיכון. בנוסף לגורם ההשכלה יש להזכיר גם גורמים מגנים נוספים כמו למשל פרישה מאוחרת יותר לגמלאות, שמירה על קשרים חברתיים והשתתפות תדירה באירועים ומפגשים חברתיים, שמירה על מצב רוח טוב, מניעה של דיכאון וטיפול בדיכאון, שמירה על כושר גופני והשכלה אימהית (נראה כי אנשים שאימותיהם היו משכילות נטו לסבול פחות מדמנציה בזקנתם).

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר