גודל המוח ואלצהיימר

הקשר בין עישון ודמנציהכ-26 מיליון איש ברחבי העולם מאובחנים כסובלים ממחלת האלצהיימר. המחלה מתאפיינת בירידה בזיכרון, שינויים בהתנהגות והליך חשיבה פגום .

המחלה נגרמת על ידי הצטברות עודפת של חלבונים שאינם ברי שימוש בתאי העצבים במוח, המצב מוביל בסופו של דבר למוות של התאים ולירידה במסת המוח, מונח אשר מכונה בשפה רפואית אטרופיה מוחית (brain atrophy).

אטרופיה מוחית היא אחד מסממני ההדמיה העיקריים אשר ניתן לראות במחלת אלצהיימר, במיוחד על ידי בדיקת ה-MRI. אחד האיזורים אשר יותר נוטה לעבור תהליך של אטרופיה נקרא ההיפוקמפוס, הוא נמצא באונה הרקתית ולוקח חלק חשוב בזיכרון, עיבוד רגשות והתנהגות.

השינויים הפתולוגים אשר עוברים תאי המוח, יכולים להיות מאובחנים אך ורק בנתיחה שלאחר המוות. מחקרים שבוצעו גילו כי בבערך 20% מהמקרים בהם אובחנה אטרופיה מוחית, לא נמצאו כל תסמינים של דמנציה אצל החולים.

עובדה זו העלתה תאוריה חשובה הנקראת " רזרבת המוח" (brain reserve theory), אשר למעשה טוענת כי ככל שמסת המוח גדולה יותר, כך יוכל המוח "לסבול" נזק פתולוגי מבלי להציג תסמינים של ירידה בתפקוד הקוגניטיבי.

תאוריה זו הובילה למספר מחקרים אשר ניסו ואף הצליחו בצורה חלקית להוכיח, כי גודל הראש קשור לסיכון בפיתוח מחלת האלצהיימר, אך למרות זאת מספר מחקרים נגדו את התאוריה.

מחקר שבוצע לאחרונה החליט לבדוק בשנית את אמינות התאוריה. במחקר השתתפו כ-270 איש אמריקאים המאובחנים ככחולים באלצהיימר, היקף הראש וחומרת האטרופיה המוחית נמדדו, בנוסף הערכה נפשית של תפקוד החולה בוצעה על ידי שאלון המחקר MMSE (mini-mental status examination), אשר בודק את השינויים אשר קורים עם העלייה בגיל בתחומים כגון תפקוד ניהולי, התמצאות וקריאה וכתיבה.

הציון המקסימלי אשר ניתן לקבל בשאלון זה הוא 30 נקודות. תוצאות המחקר הראו, כי לחולים אשר קיבלו ציון גבוה בשאלון ה- MMSE, הייתה מסת מוח גדולה יותר וסבלו מדרגת אטרופיה נמוכה יותר.

מאחר ומרבית ההתפתחות המוחית מתרחשת במהלך השהות ברחם ובחודשים הראשונים לחיים, הסיקו החוקרים כי שיפור התזונה וההתפתחות בתקופת זמן זו היא קריטית בהפחתת הסיכון ללקות באלצהיימר. ישנם מספר תסמינים לאלצהיימר, מרגע שהצלחתם לזהותם, יש לפנות מיד לאבחון.

הקשר בין גודל המוח ואלצהיימר אינו היחידי שנבדק על ידי מחקרים. קשרים נוספים נבדקו: כולסטרול ואלצהיימר דיכאון ואלצהיימר ועישון ודמנציה.

ראו גם:

מחקר ביונים מהווה פריצת דרך במציאת מרפא למחלת אלצהיימר

פרויקט הקונקטום האנושי

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר