גמלת סיעוד

גמלת סיעוד לחולי אלצהיימרגמלת סיעוד לחולי אלצהיימר, ניתנת על ידי הביטוח לאומי באמצעות השתתפות בשעות טיפול של עובד זר או מטפל סיעודי. בנוסף לשעות הטיפול הסיעודי להם זכאי הקשיש, זכאי הוא גם לקבל סל שירותים הכולל: ביקור במרכז יום, אספקת מוצרי ספיגה, לחצן מצוקה, מימון הסעות ושירותי כביסה.

במאמר זה נסקור את מידת זכאותם של חולי אלצהיימר לגמלת סיעוד זו, נבחן את המצב החוקי ששרר עד כה ונתאר את החידושים והעדכונים שהועלו בנושא. ראשית, נגדיר מהי מחלת אלצהיימר, ונבחן מהם הקריטריונים לקבלת גמלת סיעוד.

מחלת האלצהיימר

מחלת אלצהיימר היא אחת הביטויים של דמנציה, שכחה. המחלה, הפוקדת נשים וגברים, שכיחה בקרב כעשרה אחוזים מאוכלוסיית הגיל השלישי והיא מונעת מהם לתפקד באופן תקין במסגרת היומיומית.

למחלת האלצהיימר סימנים נפוצים כגון: בעיות שפה, קושי בשליפת מילים, פגיעה בזיכרון לטווח הקצר, קשיי הבנה, אי יכולת לזהות מקומות שהיו מוכרים, קשיי בליעה, חוסר מודעות, בריחת שתן וכדומה. לא ידוע מהם הגורמים למחלה ולא ניתן למנוע אותה, אך ניתן לעכב את תופעות הלוואי של האלצהיימר ולהקל על הסובלים ממנה באמצעות ניתוחים, טיפולים תרופתיים וסיוע של מטפל או בן משפחה.

כיצד מקבלים גמלת סיעוד?

על מנת לקבל את גמלת הסיעוד, על הקשיש לעמוד במספר תנאים: עליו להיות תושב ישראל שהגיע לגיל פרישה (גיל הפרישה משתנה מעת לעת ויש להתעדכן בנושא זה מול המוסד לביטוח לאומי), עליו לעמוד במבחן הכנסות, עליו לגור במסגרת קהילתית ולא בבית אבות או דיור מוגן ועליו לעמוד במבחן תלות.

בנוסף, על גמלת הסיעוד להיות מקור הסיוע היחיד, דהיינו, קשיש המקבל קצבה נוספת מהמוסד לביטוח לאומי או קצבת עזרה לזולת ממשרד הביטחון, אינו זכאי לקבל גמלת סיעוד.

מהו מבחן התלות- ADL?

כאמור, אחד הקריטריונים החשובים להכרעה האם קשיש זה או אחר זכאי לגמלת סיעוד, הוא מבחן התלות. באמצעות מבחן התלות, בוחנת עובדת סוציאלית, אחות או גורם טיפולי אחר, האם הקשיש מסוגל להסתדר בביתו באופן עצמאי, או שמא הוא זקוק לעזרת הזולת.

הבוחן ממלא שאלון מפורט בו הוא מצוין את התרשמותו מהתנהגות ותפקוד הקשיש בסיטואציות שונות כגון בזמן אכילה, רחצה, החלפת בגדים, ניידות בבית, שליטה על סוגרים ועוד.

נזכיר כי מבחן התלות אינו בוחן את מצבו הרפואי של הקשיש, אלא, בוחן את יכולתו התפקודית, ועל כן עד לחודש אוקטובר 2010, הזכאות לחולי אלצהיימר לא הייתה מובנת מאליה, וקשיש אשר הצליח בביצוע המטלות השונות להן הוא נדרש, נחשב כקשיש עצמאי אשר אינו זקוק לעזרת הזולת ולכן, הוא אינו זכאי לגמלת סיעוד.

כיצד זה יתכן? נמצא כי חולי אלצהיימר נפגעים בעיקר בירידה בכושר השיפוט, ההבנה והיכולת הקוגניטיבית וכאשר מנחים אותם כיצד לבצע מטלות או פעולות מסוימות, הם מסוגלים לעשות אותן, אך כאשר אין מי שינחה את הקשיש כיצד לבצע מטלות אלו, הקשיש לא יבצען כיוון והוא לא יזכור, או לא יהיה מודע לכך שעליו לעשות כן.

לדוגמא, קשיש חולה אלצהיימר אשר יידרש לפשוט וללבוש את בגדיו, יעשה זאת ללא קושי טכני, אך בהיעדר הנחיה מפורשת, הקשיש לא ידע בהכרח אילו בגדים עליו ללבוש, כיצד עליו להתאים את הבגדים למזג האוויר, מהו סדר לבישת הבגדים ופשיטתם וכן הלאה.

מבחן התלות משנה תפיסה

הדוגמא שהוזכרה לעיל היא אחת מיני רבות שהועלו לסדר היום הציבורי, עובדה שהביאה את המוסד לביטוח לאומי לבחון שוב את כושרו של מבחן התלות לבחון את מצבם התפקודי של חולי האלצהיימר.

בכנס "עמדא" שנערך בחודש אוקטובר 2010, נשאה אורנה זמיר, ראש אגף הסיעוד במוסד לביטוח לאומי, הרצאה בה הציגה את השינויים והחידושים שנערכו במבחן התלות אשר הותאמו לצרכים של חולי האלצהיימר.

בין השינויים הנפוצים: יצירת מדרגת ביניים שמאפשרת השגחה חלקית לחולי אלצהיימר, שיפור והוספת שאלות בטופס התלות הבוחן יכולת קוגניטיבית, עדכון ההנחיות לבוחנים המגיעים לבית הקשיש והתייחסות לקשיים הנובעים ממחלת האלצהיימר.

אם כך, לאחר השינוי בתפיסת המוסד לביטוח לאומי, קשישים המאובחנים כחולי אלצהיימר, זכאים לקבל גמלת סיעוד (מלאה או חלקית) במסגרת חוק סיעוד. על מנת לעשות זאת, חשוב להציג עם הגשת התביעה לגמלה, מסמכים המעידים על מצבו הרפואי של החולה.

זכויות חולי האלצהיימר– לחולי האלצהיימר ישנן זכויות נוספות מלבד הזכות לגמלת סיעוד: זכאויות כספיות, קצבת נכות ועוד.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715476

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר